Ministers positief over fileaanpak bedrijfsleven
De ministers Cramer (Milieu) en Eurlings (Verkeer) zijn „vol vertrouwen” over de fileaanpak die een coalitie van bedrijven, overheden en vakbonden maandag in Den Haag presenteerde.
Het kabinet wil het bedrijfsleven niet via wetgeving dwingen werk te maken van thuiswerken, telewerken en flexwerken tegen de files, nu links en rechts initiatieven uit de grond schieten. Een ministeriële regeling met een (milieu)puntensysteem „is nog niet van tafel, maar in principe willen we er geen gebruik van maken”, zei Cramer maandag.Zij is positief over de proef van bedrijven, overheden en vakbonden, die gisteren ter sprake kwam tijdens de tweede bijeenkomst van het zogeheten MobilityLab.
Een kilometer niet gereden is een kilometer niet betaald. Dat is de voornaamste gedachte achter de proef die volgende maand begint waarbij werknemers van een twintigtal bedrijven een eigen reispotje krijgen. Tijdens de bijeenkomst werden de mogelijke gevolgen van dit zogeheten persoonsgebonden mobiliteitsbudget tegen het licht gehouden.
Werknemers die thuiswerken, zuiniger rijden of buiten de spits de weg op gaan, worden daar financieel wijzer van. Ook kan het niet uitgegeven reisgeld worden uitbetaald als salaris.
Het vervoersbudget werkt als lik op stuk voor forenzen die steevast de auto pakken. De veelrijder gaat namelijk tekortkomen. „Je krijgt een budget en als je drie keer per jaar naar Zuid-Frankrijk rijdt, kom je tekort. Laat je vaker de auto staan, dan houd je geld over”, aldus Ronald Postma, mobiliteitsmakelaar van stadsgewest Haaglanden.
Minister Cramer zei nauwlettend te volgen hoe de proef verloopt. Eind volgend jaar is een evaluatie gepland.
Verkeersminister Eurlings, die vooral de structurele aanpak prees, sprak van een „schot in de roos.” Het kabinet zal volgens hem nog voor eind september reageren.
„We moeten ergens beginnen. Zes regio’s doen mee en er komt een vervolg. We moeten van het positieve uitgaan”, zei Cramer over kritiek uit de milieubeweging, zoals die van Natuur en Milieu. Die organisatie klaagt over onvoldoende garanties dat andere regio’s de voorstellen van de coalitie overnemen en hamert op een nationale doelstelling over het aantal auto’s in de spits en de uitstoot van vervuilende stoffen, samen met nationale regelgeving als stok achter de deur. Ondernemers verzetten zich tegen wat zij zien als extra bureaucratie.
„We zullen zien hoe het kan bijdragen aan verandering van een ingesleten gedragspatroon”, aldus Guido van Woerkom (ANWB en Nederland Bereikbaar). Het eveneens maandag verschenen advies hoe de bereikbaarheid te verbeteren en dure files te verminderen, bevat volgens hem „veel goede aanbevelingen, terwijl ook veel bedrijven gaan meedoen.”