Strijd om Zwartendijk krijgt vervolg
Nadat in februari de gemeenteraad van Kampen zich boog over de IJsseldelta-Zuid, is morgen het provinciebestuur van Overijssel aan zet. Woordvoerder B. Zeven van de Werkgroep Zwartendijk blijft vechten voor een eeuwenoude dijk in het buitengebied, maar volgens wethouder B. Boerman is de strijd allang gestreden.
In de IJsseldelta-Zuid, gelegen ten zuiden van Kampen, komt een bypass van de rivier de IJssel. Er moeten 1100 woningen worden gebouwd en er komt circa 300 hectare nieuwe natuur. Tenminste, zo zijn de plannen. De nieuwe Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle wordt er al aangelegd.De Zwartendijk is aangewezen om mogelijk in de toekomst te worden bebouwd. Werkgroep Zwartendijk wist eerder 9000 handtekeningen te verzamelen tegen het bebouwen van de dijk. „De groeicijfers van Kampen worden herhaaldelijk naar beneden bijgesteld: deze woningen zijn in de toekomst simpelweg niet nodig”, zegt woordvoerder Zeven.
Het gaat de werkgroep van betrokken Kampenaren niet alleen om het eeuwenoude dijkje zelf. „Ook de omgeving moet gevrijwaard blijven van woningbouw. Dat weidse, dat maakt juist dat je voelt op een oude zeewering te lopen.” Maar is het idyllische dijkje al niet vernietigd? De Hanzelijn doorsnijdt de dijk in de toekomst. „Dat is defaitistisch denken. Ik ken boeren in het gebied die er zo over denken, maar er is genoeg te redden. Kijk naar de inpassing van het spoor in het Naardermeergebied, of door de Oostvaardersplassen. Het kan dus. Bouw je er huizen langs, dan wordt het landschap ook nog eens ontsierd door geluidsschermen.”
Volgens wethouder Boerman is al veel eerder bepaald wat er met deze dijk gaat gebeuren. „Mensen schrikken nu van de impact van de Hanzelijn op het gebied. Dat gebied gaat totaal op de schop. Daar is geen woningbouw bij. Eind dit jaar wordt de Zwartendijk afgesloten voor de doorsteek voor de Hanzelijn. Dan al is het einde oefening. Dat is vanaf 1993 al in gang gezet in het ontwerptracé.”
Volgens Boerman probeert de werkgroep het keer op keer op de verschillende prognoses rond inwonergroei te gooien. „In Kampen lopen we bijvoorbeeld tien jaar achter op het gebied van gezinsverdunning, waarbij de samenstelling van huishoudens steeds kleiner wordt. Die achterstand gaan we de komende jaren inlopen, waardoor je nog meer behoefte aan woningen krijgt.”
Zeven hekelt het volgens hem oneigenlijke argument dat de Hanzelijn mensen zal trekken. „Dat is andersom redeneren. De NS hebben het over 3600 reizigers per dag. Potentiële forenzen uit de Randstad hebben wel een bepaald idee over Kampen: leuke stad wellicht, maar niet mijn type mensen.” Bovendien, stelt Zeven, zitten tussen Randstad en Kampen eerst nog de stations Almere, Lelystad en Dronten. „Al deze plaatsen hebben al grootse uitbreidingsplannen.”
Boerman: „Met het effect van de spoorlijn is in alle prognoses nog geen rekening gehouden. Het zal ertoe leiden dat mensen die nu naar elders vertrekken, in Kampen blijven. We hebben nu een enorm geboorteoverschot, maar toch vertrekken er nog steeds mensen. Dat heeft veel te maken met werkgelegenheid en bereikbaarheid. De Hanzelijn kan daar in de toekomst een kentering in aanbrengen.”
De wethouder kan echter geen cijfers overleggen. „In Nederland komt het niet vaak voor dat er een nieuw station wordt gebouwd. Daar is weinig ervaring mee.” Woningbouw is ook funest voor de bestaande natuur, zegt Zeven. Boerman bestrijdt dat ten dele. „We onderschatten de natuur. Die past zich overal aan, ook aan woningbouw.”
De leden van Provinciale Staten van Overijssel buigen zich morgen over de IJsseldelta-Zuid. Eind dit jaar beslist het kabinet of het geld vrijmaakt voor de aanleg van de bypass van de IJssel, een onderdeel van het landelijke project Ruimte voor de Rivier.