Winkelier herkent valse eurobiljetten niet
Een meerderheid van de winkeliers kan geen valse eurobiljetten van echte onderscheiden. Mochten er falsificaties opduiken, dan zegt 65 procent van de winkeliers deze niet te herkennen. Dit blijkt uit een onderzoek van bureau Intomart in opdracht van het blad Ondernemen, een uitgave van MKB-Nederland.
Eurocoördinator Prins van MKB is verbaasd over het hoge percentage ’niet-herkenners’. „Ten tijde van de enquête had het gros van de winkeliers nog nooit een eurobiljet in handen gehad. De ’echte’ zijn dusdanig beschermd dat je ze direct herkent. De onderzoeksresultaten hebben te maken met onzekerheid voor het onbekende”, zegt ze.
De Nederlandsche Bank is niet verontrust over de cijfers. „Er is veel energie gestoken in het trainen van winkeliers en hoofdcaissières. Daarnaast achten wij de kans op falsificaties gering. De euro heeft namelijk veertig echtheidskenmerken. De gulden heeft er slechts twintig”, stelt een voorlichter van De Nederlandsche Bank.
Europol stelde eerder al dat er binnen het criminele circuit grote interesse bestaat voor de nieuwe munt. Met name van de onbekendheid van de euro willen criminele organisaties gebruikmaken in de introductieperiode, verwachtte de organisatie al afgelopen maart.
Uit onderzoek dat het Nationaal Forum voor de introductie van de euro dinsdag presenteerde, blijkt dat 80 procent van ondernemers in de ambulante handel, onder wie veel marktkooplui, vindt dat hij goed is voorbereid op de komst van de euro. De marktkooplui werden lange tijd als een kwetsbare groep gezien. Driekwart van de ondernemers in de ambulante handel heeft op tijd euro’s beschikbaar om als wisselgeld te gebruiken. Alleen het dubbelprijzen bij de ambulante handel blijft volgens het onderzoek achter.
Inwisselactie
Dertigduizend rekeninghouders van Albert Heijn hebben de afgelopen maanden hun buitenlandse bankbiljetten uit een aantal eurolanden ingewisseld bij de supermarktketen. Volgens een woordvoerster overtrof de actie de verwachtingen. Ruim 15 procent van de rekeninghouders ruilde biljetten in. De klanten hoefden geen transactiekosten te betalen. De opbrengst kon alleen op een AH-spaarrekening worden gestort.
Het supermarktconcern verwachtte dat de deelnemers tussen de 50 en 250 gulden zouden inwisselen. Een exact bedrag is niet genoemd, maar het was gemiddeld in ieder geval boven de 100 gulden. Gedurende de actie schreven zo’n 10.000 nieuwe rekeninghouders zich in.