Economie

British Airways geeft agressieve klant gele kaart

British Airways voert als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld een gele kaart in voor passagiers die zich misdragen op de luchthaven.

Redactie economie
1 November 2002 20:38Gewijzigd op 13 November 2020 23:55

Elke passagier die zich storend of beledigend gedraagt richting een medewerker van British Airways zal een gele kaart worden overhandigd. De gele kaart waarschuwt de passagier dat hij geweigerd kan worden voor de vlucht of dat de politie gebeld zal worden als het gedrag niet wordt aangepast.

In september 1998 was British Airways de eerste luchtvaartmaatschappij die een gele kaart introduceerde voor gebruik tijdens de vlucht. „Wij ontvangen duidelijke signalen van ons personeel die erop wijzen dat het aantal incidenten op de grond toeneemt”, aldus directeur veiligheid Geoff Want. „Een keer per week komt ons personeel in aanraking met agressief gedrag en een keer per maand escaleert dit tot lichamelijk geweld.”

BA hoopt met de gele kaarten de incidenten al op de grond te kunnen stoppen zodat deze niet escaleren tijdens de vlucht. In veruit de meeste gevallen is het uitdelen van een gele kaart een succesvolle methode om passagiers tot kalmte te dwingen.” British Airways vervoert per jaar meer dan 40 miljoen passagiers.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer