Opmars digitale tv stokt
De opmars van digitale televisie lijkt te stokken. Nederlanders die nog niet zijn overgestapt op digitale tv, laten weten dat ze daar voorlopig ook geen plannen toe hebben.
Zij nemen genoegen met de vertrouwde, analoge variant.Een kwart van de Nederlandse huishoudens beschikt inmiddels over digitale televisie. Van de grote meerderheid die nog analoog tv kijkt, geeft slechts 4 procent aan binnenkort over te stappen op digitaal.
Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerd onderzoek van adviesbureau KPMG en marktonderzoeker TNS Nipo onder 1100 Nederlanders. Bezitters van een analoge kijkbuis vinden een digitale televisie duur. Ook weten ze weinig van de extra, interactieve mogelijkheden die de nieuwe vorm van tv biedt.
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat Nederlanders weinig geld willen besteden aan de aankoop van muziek en films via de aanbieders van digitale televisie. Digitale televisie legt het op dat vlak af tegen het internet en de videotheken.
Ook reclamevrije televisie voor een extra bedrag kan op weinig enthousiasme rekenen. Ongeveer een op de tien Nederlanders wil meer betalen voor digitale televisie zonder reclame.