Railinfrabeheer: situatie is exceptioneel
De negatieve reacties op het NS-besluit om met minder treinen te gaan rijden wegens de bladerenoverlast, gaan voorbij aan de buitengewone situatie die zich voordoet. „Wij hebben de herfst als het ware in een weekeinde gehad.” Dat zei een woordvoerder van Railinfrabeheer, het overheidsbedrijf dat rails aanlegt en onderhoudt.
Railinfrabeheer is vooral verbolgen over de reactie van de ANWB. De belangenclub vroeg zich af of de NS geen plan van aanpak heeft. „Die plannen zijn er al jaren. Maar dit is een exceptionele situatie.”
De storm die afgelopen zondag over Nederland raasde, heeft in één keer voor een grote hoeveelheid bladeren gezorgd. De vergelijking met de storm van 1990 gaat volgens de woordvoerder niet op, omdat die in januari was. „Toen waren alle bladeren al van de bomen.”
Railinfrabeheer beschikt over zes zogenoemde Fandite-treinen ter bestrijding van het ’bladerenleed’. Dat gebeurt door gel en zand op de rails te smeren voordat de ochtendspits begint. Op bepaalde trajecten worden de treinen nu ook ingezet vóór de avondspits.