Binnenland

Railinfrabeheer: situatie is exceptioneel

De negatieve reacties op het NS-besluit om met minder treinen te gaan rijden wegens de bladerenoverlast, gaan voorbij aan de buitengewone situatie die zich voordoet. „Wij hebben de herfst als het ware in een weekeinde gehad.” Dat zei een woordvoerder van Railinfrabeheer, het overheidsbedrijf dat rails aanlegt en onderhoudt.

ANP
30 October 2002 17:26Gewijzigd op 13 November 2020 23:54

Railinfrabeheer is vooral verbolgen over de reactie van de ANWB. De belangenclub vroeg zich af of de NS geen plan van aanpak heeft. „Die plannen zijn er al jaren. Maar dit is een exceptionele situatie.”

De storm die afgelopen zondag over Nederland raasde, heeft in één keer voor een grote hoeveelheid bladeren gezorgd. De vergelijking met de storm van 1990 gaat volgens de woordvoerder niet op, omdat die in januari was. „Toen waren alle bladeren al van de bomen.”

Railinfrabeheer beschikt over zes zogenoemde Fandite-treinen ter bestrijding van het ’bladerenleed’. Dat gebeurt door gel en zand op de rails te smeren voordat de ochtendspits begint. Op bepaalde trajecten worden de treinen nu ook ingezet vóór de avondspits.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer