Unilever stoot olies van Bertolli af
Voedingsmiddelenconcern Unilever verkoopt zijn olijfolietak van het merk Bertolli aan Grupo SOS. Het Brits–Nederlandse bedrijf krijgt voor het bedrijfsonderdeel 630 miljoen euro, zo maakte het maandag bekend.
Unilever verkoopt uitsluitend de olijfolies en azijnen. De margarines, pastasauzen en maaltijden van het merk Bertolli blijven in handen van Unilever. Deze keuze past in het vorig jaar aangekondigde reorganisatieplan, waarbij het bedrijf minder renderende onderdelen afstoot. Zo zoekt Unilever voor de Amerikaanse wasmiddelentak nog steeds kopers. Eerder stootte Unilever het Franse kaasmerk Boursin af.De te verkopen tak was vorig jaar goed voor 380 miljoen euro omzet, zo laat Unilever weten. De overeenkomst met Grupo SOS behelst de verkoop van de Italiaanse (olijf)oliemerken Maya, Dante en San Giorgio, evenals de verkoop van de fabriek in Inveruno. Unilever hoopt de verkoop, in afwachting van de goedkeuring van de mededingingsinstanties, dit jaar nog af te ronden.