In het holst van de nacht uit bed gepiept
Een routineklus wil hij het zeker niet noemen. Schipper Jan van der Sar (53) van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) redde woensdag in het holst van de nacht drie bemanningsleden van een zinkende Duitse duwboot. „Dit is een stimulans om door te gaan.”
Woensdagmorgen rond kwart voor drie gaat de pieper bij Van der Sar in Hoek van Holland. Het kustwachtcentrum in Den Helder meldt dat er om halfdrie in het Breediep op de scheiding van de Nieuwe Waterweg en het Calandkanaal ter hoogte van Hoek van Holland een boot is gezonken. Een van de bemanningsleden zou in het water liggen. „Ik lag gewoon naast m’n meissie in bed te slapen toen m’n pieper ging. Dan giert de adrenaline gelijk door je lijf. Vanuit mijn slaapkamerraam keek ik nog over het water, maar ik zag helemaal niets. Dan kun je eigenlijk niet geloven dat er vlakbij iemand in het water ligt.”Binnen een paar minuten arriveert Van der Sar bij het reddingsstation. Hij is niet de enige die zijn bed verruilt voor de boot: tien vrijwilligers van de KNRM zijn er ook. „Er kwam zelfs een jongen in zijn pyjama”, lacht Van der Sar een paar uur na de reddingsactie. „Dat geeft niks van zo’n jongen. Voordat we het water op gaan, moet toch iedereen een overlevingspak aandoen.”
Eenmaal met de reddingsboot uitgevaren, ziet het KNRM-team al snel twee mannen in reflecterende kleding op een duwbak in het water staan. Het gezonken schip blijkt recht tegenover de ligplaats van de reddingsboot te liggen. „Die twee mannen wezen direct dat er iemand in het water lag aan stuurboord. Dat was even een penibele situatie, want het was er erg ondiep. Gelukkig zagen we al snel de man drijven met een reddingsboei in zijn hand.”
Bijna verdronken
Vrij snel weet Van der Sar de drenkeling aan boord van de KNRM-boot te krijgen. „Als we een minuut later waren gekomen, was de man verdronken. Hij was helemaal op van de kou en alle ellende. Toen hij eenmaal aan boord was, kikkerde hij helemaal op. Een arts heeft hem nog gecontroleerd. Hij bleek in goede conditie te zijn. De havenpolitie heeft de twee andere drenkelingen meegenomen naar de wal.”
Achteraf blijkt dat de duwboot water was gaan maken als gevolg van hevige golfslag. Twee bemanningsleden brachten zichzelf in veiligheid door op een bak voor de duwboot te springen. De 47-jarige kapitein kon alleen nog in het water springen, nadat hij eerst een noodsignaal had verzonden. Van der Sar: „Om kwart voor vier was de reddingsactie afgelopen en om kwart voor vijf lag ik weer in bed.”
Of de schipper toen gelijk weer in slaap viel? „Nee, dat niet. Op zo’n moment ga je in gedachten alles weer in vogelvlucht na: wat ging goed en wat had beter gekund. Maar eigenlijk liep alles gesmeerd. Het is prachtig dat die kapitein van dat schip levend uit het water is gehaald. Het is voor ons vaak oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Maar hier doen we het uiteindelijk allemaal voor. Dit is een enorme stimulans om met ons werk door te gaan.”
Van der Sar is een van de acht schippers die in vaste dienst zijn van de KNRM. Voor de rest werkt de reddingsmaatschappij met vrijwilligers. „Het is geen baan van acht tot vijf. Het hele gezin moet erachter staan en niet gaan zeuren als op sinterklaasavond of eerste kerstdag de pieper weer gaat.”