Binnenland

Coalitie wil extra geld voor Hanzelijn en A2

CDA-Tweede-Kamerlid De Nerée wil geld vrijmaken om de Hanzelijn (de geplande spoorlijn tussen Zwolle en Lelystad) sneller aan te leggen dan het kabinet heeft voorgesteld.

ANP
28 October 2002 16:54Gewijzigd op 13 November 2020 23:54

Ook de aanleg van een tunnel onder de A2 bij Maastricht zou eerder moeten plaatsvinden. Verder wil de CDA’er de bezuiniging op het stads- en streekvervoer met jaarlijks 25 miljoen euro verminderen.

De Nerée zal daartoe dinsdag bij de financiële beschouwingen in de Tweede Kamer voorstellen doen. Die worden volgens hem gesteund door VVD en LPF. LPF’er Van As wil wel dat er dan ook over zijn eigen wensen gepraat kan worden.

Over de Hanzelijn zullen volgens de kabinetsplannen pas in 2013 treinen rijden. Volgens het CDA zou dat al in 2010 het geval moeten zijn. De tunnel onder de A2 zou in 2012 in gebruik genomen moeten worden.

Om deze plannen te betalen moet er tot 2010 800 miljoen euro extra op tafel komen. De Nerée wil hiervan 100 miljoen vinden door te besparen op het budget dat woningbouwcorporaties jaarlijks ontvangen voor stadsvernieuwing. Ook denkt hij aan een korting op het budget voor Rijkswaterstaat. De rest van het geld wil hij halen uit het FES-fonds, een spaarpot voor eenmalige investeringen in onder meer de infrastructuur.

Bij de financiële beschouwingen zal ook de toekomst van het spaarloon ter discussie komen. De VVD en de LPF willen de in het regeerakkoord aangekondigde afschaffing daarvan terugdraaien. Het CDA zet vooralsnog in op een alternatieve regeling, die het sparen voor verlof mogelijk maakt, zoals afgesproken in het regeerakkoord. Maar mocht daarvoor geen meerderheid te vinden zijn, dan is het CDA bereid andere mogelijkheden te overwegen, aldus De Nerée.

LPF-Kamerlid Van As wil tijdens het tweedaagse financiële debat een offensief starten onder de titel ’Niets meer over de balk’. De LPF wil dat een stuurgroep onder leiding van de minister van Financiën alle rijkstaken en subsidies continu kritisch onder de loep gaat nemen. „Dat moet structureel miljarden opleveren aan efficiency.”

Verder wil Van As pleiten voor een groot subsidieloket dat alle geldstromen rond bijvoorbeeld huursubsidie en studiefinanciering regelt. De LPF’er zal de komende dagen bovendien opnieuw voorstellen om minder strak vast te houden aan de doelstelling de staatsschuld in een generatie weg te werken. „Dat kan toch ook minder rigide, bijvoorbeeld dat je na dertig jaar nog 20 of 30 procent van die schuld overhoudt.”

De PvdA zal niet instemmen met de voorstellen van De Nerée voor een eerdere aanleg van Hanzelijn en A2-tunnel, aldus Kamerlid Crone. Hij vindt het onjuist om te bezuinigen op stadsvernieuwing, omdat dat ten koste gaat van de veiligheid in de wijken.

Crone kondigde eerder aan om samen met zijn GroenLinks-collega Vendrik een voorstel in te dienen om het spaarloon voor inkomens tot modaal te handhaven en ook om een verhoging van de nominale ziekenfondspremie niet te laten doorgaan.

Crone en Vendrik hebben ook een plan bedacht om de bezuiniging op de Melkertbanen voor volgend jaar te schrappen. Volgens Crone levert die bezuiniging maar heel weinig op, omdat personen die hun Melkertbaan kwijtraken vrijwel allemaal in de bijstand terecht zullen komen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer