Bedrijfsleven juicht besluit Eurlings toe
EVO, de belangenorganisatie van bedrijven die producten laten vervoeren, stelt dat de doorstroming op belangrijke knooppunten in de Randstad „aanzienlijk zal verbeteren" wanneer variabele maximumsnelheden van kracht zijn.
De verladersorganisatie „juicht het besluit van Eurlings toe" en pleit voor een zo snel mogelijke invoering van dynamische snelheden op alle 80 kilometerzones. „EVO is altijd al tegen de vaste 80 kilometerzones geweest omdat de praktijk uitwijst dat het gros van de automobilisten altijd langzamer rijdt dan de aangeduide 80 kilometer", aldus de belangenclub. „De reden hiervoor is dat kilometertellers in auto’s, in tegenstelling tot in vrachtauto’s, niet geijkt zijn en automobilisten dus vaak onbedoeld langzamer rijden. Hierdoor wordt de doorstroming onnodig belemmerd".Transport en Logistiek Nederland is ook blij met het voorstel van de minister om te gaan experimenteren met dynamische of variabele snelheden. „Dit houdt in dat op alle snelwegen in drukke periodes een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur zou moeten gelden. 90 kilometer per uur is een maatregel die beter is voor doorstroming én milieu met waarschijnlijk meer draagvlak onder automobilisten.
Een ander voordeel is volgens TLN dat 90 kilometer per uur toepasbaar is op een groter deel van het wegennet. „Bijvoorbeeld niet alleen tussen het Prins Clausplein en het Malieveld, maar al vanaf knooppunt Gouwe en op alle andere drukke wegen in Nederland. Op deze manier is het verschil tussen de wettelijke maximumsnelheden (80, 100 en 120) minder groot, waardoor vrachtauto’s en personenauto’s met een meer gelijkmatige snelheid rijden. In rustige periodes geldt de gewone maximumsnelheid (100 of 120)".