Transport ziet weinig in gesprek met kabinet
De transportsector is overwegend somber over de uitkomst van het overleg met een zware kabinetsdelegatie over de hoge brandstofprijzen. Aan het einde van de middag treffen de partijen elkaar ergens in Den Haag. Aansluitend is er een spoeddebat in de Tweede Kamer.
„Het kan nog alle kanten opgaan. Maar ik heb geen reden om optimistisch te zijn", zei voorzitter Sakkers van Transport en Logistiek Nederland aan de vooravond van het overleg. Hij schuift samen met collega’s van EVO, KNV en VERN aan bij staatssecretaris De Jager (Financiën), en de ministers Eurlings (Verkeer) en Van der Hoeven (Economische Zaken).Eurlings kondigde een week geleden „een open gesprek" aan met de sector, die om het overleg had gevraagd, op hetzelfde moment dat chauffeurs op snelwegen langzaamaan reden, als vervolg op een claxonneeractie. Steen des aanstoots is de verhoging van de dieselaccijns met 3 cent op 1 juli, bovenop de hoge brandstofprijzen en andere (dreigende) lastenverzwaringen.
De TLN–voorman stoort het dat enkele bewindslieden zich ’haastten’ om zich negatief uit te laten. „De toeteractie was nog niet aan de gang of even later riep de staatssecretaris dat de accijnsverhoging al in de wet stond. De minister van Economische Zaken zei dat er geen enkele reden is om ook maar iets te doen. En vervolgens Bos dat we maar moeten wennen aan hoge brandstofprijzen. Dat zijn geen signalen dat je de problemen serieus neemt".
Een van de wensen van TLN is een stimuleringsprogramma, met een investeringsimpuls’ voor de sector door de overheid. „Roep de transportsector uit als sleutelgebied, net als de foodsector", aldus Sakkers, „om aan te geven hoe belangrijk de sector is voor de economie". Hij laat niet na te waarschuwen voor de gevolgen als het gesprek niets oplevert. „TLN en EVO zijn tegen blokkades, maar het wordt dan wel heel lastig om wilde toestanden te voorkomen".