Nibud blijkt bekend en bemind
Bijna dertig jaar na de oprichting is ruim driekwart van de Nederlanders bekend met het Nibud, althans met de naam. Degenen die ook weten wat het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting doet, zien de organisatie als onafhankelijk en betrouwbaar.
Dat blijkt uit onderzoek dat het Nibud liet uitvoeren om erachter te komen hoe ’de samenleving’ over deze organisatie denkt. De uitkomsten van het onderzoek zijn naar buiten gebracht in het jaarverslag over 2007 dat dinsdag is gepubliceerd.Consumenten weten de ’waakhond van de portomonnee’ goed te vinden wanneer zij een huis gaan kopen, in geldnood zitten of tegen hun pensionering aanzitten. Na het inwinnen van advies daarover bij vrienden, de bank en de financieel adviseur gaan ze te rade op de site van het Nibud. Een vijfde van de ondervraagden komt sowieso wel eens op die site.
De meest gezochte informatie gaat over besparen of bezuinigen en om in het verlengde daarvan een budgetadvies te krijgen. Ook wordt veel informatie opgezocht over zak- en kleedgeld en ’financiële opvoeding’. Professionals, als beleidsmedewerkers bij gemeenten, zoeken graag informatie op over de inkomsten en uitgaven van consumenten en over schulden en kosten van wonen en energie.
De gratis Nibud-agenda, die dit jaar voor het eerst en waarschijnlijk voor het laatst werd uitgegeven, ging 600.000 keer over de toonbank. Het merendeel werd door gemeenten en kredietbanken aangevraagd om te verdelen onder de clientèle, 200.000 consumenten vroegen het rechtstreeks bij het Nibud aan.