Binnenland

Pabo wil meer mannen aantrekken

Een debattenserie, een honoursprogramma, meer aandacht voor het Engels. Hogeschool Driestar educatief ontwikkelt volop plannen om het programma te „verstevigen” en daarmee ook het aantal mannelijke studenten op de pabo te vergroten. „We leggen ons er niet bij neer dat lesgeven in het basisonderwijs een vrouwenberoep lijkt te gaan worden.”

L. Vogelaar
17 June 2008 13:52Gewijzigd op 14 November 2020 05:58

Bestuurder L. N. Rottier waardeert de betrokkenheid van zijn studenten die eigenhandig een onderzoek uitvoerden naar het imago van de pabo onder jongens. Op hogeschool Driestar educatief is het percentage jongens 16,6; nog iets lager dan gemiddeld op de Nederlandse pabo’s. De opleiding voor leraar basisonderwijs heeft de naam te weinig uitdagend te zijn. Volgens deze maand gepresenteerd onderzoek van de HBO-raad is het percentage meisjes dat de pabo met succes afrondt ook beduidend groter dan het percentage jongens.De Nijmeegse pabodocente G. Geerdink bepleitte een halfjaar geleden in haar proefschrift grotere aandacht voor vakkennis en -didactiek om de pabo voor mannen aantrekkelijker te maken. Jongens beginnen aan de studie omdat ze kinderen iets willen leren. Meisjes zijn erg gericht op de relatie met kinderen en op het helpen van kwetsbare leerlingen, constateerde Geerdink.

De acht studenten in de medezeggenschapsraad van Driestar educatief -zes van hen zijn man- adviseren de studie voor jongens aantrekkelijker maken door meer aandacht te besteden aan kennisoverdracht en leidinggeven, door Engels een vaste plaats in het programma te geven en door een verkorte opleiding aan te bieden.

Met sommige van die aanbevelingen is de hogeschool al bezig, zegt Rottier. „We hebben al veel internationale activiteiten, maar we vinden dat het niveau van het Engels omhoog moet. Daarom hebben we een native speaker benoemd. Volgend cursusjaar beginnen we met een keuzevak dat opleidt tot het ”advanced level Cambridge certificate”, het op een na hoogste niveau. Op de langere termijn krijgt Engels een grotere plaats in het reguliere onderwijsprogramma.”

In debat
Twee weken geleden diende Driestar educatief bij het ministerie van Onderwijs een aanvraag voor een honoursprogramma voor excellente studenten in. Maximaal vijftien studenten per jaar krijgen in pabo 2, 3 en 4 extra leerstof voorgeschoteld. Daarnaast krijgen ze praktijkonderricht van de onderwijsadviseurs van Driestar educatief.

Een extra uitdaging voor studenten die de reguliere opleiding te weinig uitdagend vinden vormt de nieuwe leerlijn ”traditie en cultuur”, waarbij er veel gelegenheid tot debatteren wordt geboden. „We willen meer mogelijkheden bieden voor de studenten die meer willen en kunnen dan ons programma nu bevat”, zegt Rottier. „Er zijn behoorlijke niveauverschillen onder onze studenten. Sommigen hebben aan het bestaande programma hun handen vol. Anderen willen meer.” Soms combineren ze de pabo met een avondopleiding, bijvoorbeeld voor leraar in het voortgezet onderwijs.

Op de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) is 17,2 procent van de pabostudenten man. De CHE probeert jongens te trekken door ze specialisaties aan te bieden: opleidingen jong management, zorgspecialist, sport- en spelleider, nieuwe media en techniek of een combinatiestudie voor het diploma godsdienstleraar voortgezet onderwijs.

De CHE kiest ervoor de jongens bij elkaar te plaatsen, zodat er klassen met een evenwichtige verdeling ontstaan. „Jongens vinden het duidelijk niet prettig om als kleine minderheid in een klas vol meisjes te zitten”, zegt pabodirecteur J. Korteland. Jongens die geen affiniteit met het onderwijs in de laagste groepen hebben, krijgen meer stagemogelijkheden in midden- en bovenbouw, terwijl de kleuterstage tot een minimum beperkt wordt.

Het percentage jongens op de pabo moet omhoog, zeggen Korteland en Rottier. „De feminisering heeft gevolgen voor het pedagogisch klimaat. Een mix van mannelijke en vrouwelijke leerkrachten is het gezondst, maar er zijn inmiddels scholen met maar één of twee mannen in een team van vijftien of twintig leerkrachten.” Korteland: „Het aantal jongens neemt iets toe, maar nog veel te weinig. Laten kerken jongens oproepen hun verantwoordelijkheid te nemen en voor dit mooie werk te kiezen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer