Truckers zijn het zat: Dichtgooien die hap
Op verschillende snelwegen reden trucks donderdagmiddag in colonne 50 kilometer per uur. Uit protest tegen de hoge brandstofprijzen. „Ik ga uitgebreid lunchen.”
Vlak voor de afrit Stroe van de A1 staat hij op een parkeerplaats. Grote gele truck, kleine dikke chauffeur. „Zeg maar Dick. Liever geen naam van de baas.” Straks sluit de 52-jarige Achterhoeker aan bij de protestactie in de richting van Apeldoorn. „Langzaam rijden. Ha ha, sparen we diesel uit.”Truckers zijn het zat. De toeteractie van twee weken geleden werd in Den Haag niet gehoord. De opstelling van het kabinet steekt de vrachtwagenchauffeurs.
Op achttien plekken werd donderdagmorgen vanaf 11.55 uur een halfuur lang over de volle breedte van de snelweg 50 kilometer per uur gereden. Het was de bedoeling dat automobilisten zich achter de colonnes van vrachtwagens schaarden.
De politie had extra mensen op de weg. FNV Bondgenoten waarschuwde vrachtwagenchauffeurs om op de snelweg niet stil te gaan staan, daarvoor zijn ze persoonlijk aansprakelijk. Boze vrachtwagenchauffeurs op de A2 stoorden zich daar niet aan. Donderdagmorgen vroeg blokkeerden ze korte tijd de route Den Bosch-Utrecht bij knooppunt Hintham. Het kwam niet tot ongeregeldheden.
Zoals gebruikelijk op werkdagen zorgden reguliere files donderdagmorgen voor meer overlast. Die op de A1 tussen Barneveld en Eembrugge bereikte een lengte van 18 kilometer. Een vrachtwagen verloor vele kilometers lang slachtafval. Bij het opruimen kwamen meeuwen af op het afval.
De langzaamaanactie onder het motto ”De maat is vol, de tank is leeg” is een initiatief van brancheorganisatie TLN. Die is verbolgen over het feit dat het kabinet vasthoudt aan het plan voor een accijnsverhoging op diesel per 1 juli. De verladersorganisatie EVO deelt de kritiek, maar ondersteunt de door TLN gekozen actievorm niet.
Dick bij Stroe vindt de actie veel te soft. „Midden op de dag heeft zo’n actie geen enkel effect. Dichtgooien die hap. Staat het hele land stil. Moet je kijken hoe snel de regering om gaat.”
Hij verwijst naar buitenlandse collega’s. Spaanse en ook Franse en Portugese vrachtwagenchauffeurs blokkeren sinds maandag veel snelwegen in en rond Spanje uit protest tegen de torenhoge dieselprijzen. Door de blokkades wordt de bevoorrading van winkels en benzinestations ontregeld. In Madrid zijn al veel pompen gesloten. In drie autofabrieken is het werk noodgedwongen stilgelegd omdat er geen onderdelen meer binnenkomen.
Op de parkeerplaats langs de A1 mengt een automobilist zich in het gesprek met Dick. Ook hij vindt de diesel „absurd duur” en staat achter de langzaamaanactie. Er achteraan rijden doet hij echter niet. „Ik ga tussen twaalf en twee uitgebreid lunchen.”