Luxe ovaleramenrijtuig glimt weer als vanouds
Premier Balkenende heeft woensdag het volledig gerestaureerde ”ovaleramenrijtuig” uit 1931 in gebruik genomen dat eigendom is van de stichting Stoomtrein Goes-Borsele (SGB). De stichting presenteerde haar beleidsplan voor de komende vijf jaar.
Het door Balkenende in gebruik genomen voertuig betreft het volledig gerestaureerde rijtuig ABd 7216 van de Nederlandse Spoorwegen uit 1931. Dit is het enige overgebleven exemplaar van een serie die door de NS werd besteld voor de dienst in luxe internationale treinen. De serie staat bekend onder de bijnaam ”ovaleramenrijtuigen”, vanwege de typische vorm van een aantal vensters.Het rijtuig kwam in 1979 in desolate toestand in het bezit van de SGB, nadat het de jaren ervoor bij de NS dienst had gedaan als opslag voor schoonmaakartikelen.
De achterliggende acht jaar is de wagon zeer grondig gerestaureerd door vrijwilligers. Daarbij moest onder andere het interieur vrijwel volledig vanuit het niets worden opgebouwd. Het voertuig bevindt zich nu weer in dezelfde staat als in 1931 en is het pronkstuk van de SGB-collectie.
Volgens het nieuwe beleidsplan ondergaat het terrein van de stoomtrein de komende jaren een metamorfose. Het is dan niet zomaar een toeristenlijntje meer, maar een volwassen openluchtmuseum.
Het tractiegebouw wordt opgeknapt, er komt een groot museumgebouw bij en de dienstregeling wordt frequenter, zodat het makkelijker wordt met de trein van attractie naar attractie te rijden. In het museumgebouw krijgen wagens een plaats die nu nog her en der onder zeilen langs de sporen verspreid staan te wachten op restauratie.
De SGB zal gebruikmaken van videopresentaties, thema-exposities, een bibliotheek, bewegende treinmodellen, activiteiten als speurtochten en het omzetten van seinen om bezoekers actief kennis laten maken met het spoorwegwezen.
Balkenende verrichtte de openingshandeling tijdens een werkbezoek aan Zeeland, waarbij hij tevens langsging bij onder andere het roc in Vlissingen en het Badpaviljoen in Domburg.