Slimme auto haalt zelf rijbewijs
De bestuurder en de bijrijders van Team Annieway houden de handen in de lucht. Hun auto rijdt vanzelf over de John F. Kennedylaan in Eindhoven. De wagen stopt en steekt achteruit in de parkeerhaven.
De handen van de passagiers zijn nog steeds in de lucht als de auto even later in omgekeerde richting de Eindhovense ringweg weer oprijdt. De bestuurder lacht trots en hangt met beide armen over het portier.De modelauto van Team Annieway is een van de dertig ”slimme auto’s” die vrijdag een demonstratie gaven bij de afsluiting van het internationale symposium Intelligent Vehicles aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e).
Vierhonderd onderzoekers van universiteiten, onderzoeksinstituten en de auto-industrie wisselden de afgelopen dagen de laatste technische kennis op autogebied met elkaar uit. Deze slimme auto’s zouden minder files, minder ongelukken en minder milieuvervuiling veroorzaken.
Team Annieway was eind november 2007 een van de finalisten van de Durpa Urban Challenge die door het Amerikaanse ministerie van Defensie was uitgeschreven. Dat departement wil, met het oog op de ontwikkeling van militaire voertuigen, uitvinden in hoeverre er nog menselijke chauffeurs nodig zijn om auto’s te besturen. De finalisten kregen zes uur de tijd om een parcours van bijna 100 kilometer over de openbare weg af te leggen. „De auto heeft zijn eigen rijbewijs gehaald”, zegt Jan-Willem van der Wiel van het automotive Technology Centre.
De praktische haalbaarheid en grootschalige invoering van veel van de in Eindhoven getoonde technische snufjes zijn nog moeilijk in te schatten. Even verderop maakt een auto bijvoorbeeld spontaan een noodstop als er een voetganger plots oversteekt.
Aan de andere kant van de weg testen twee auto’s van de universiteit van München een afstandsensor. Het lijkt alsof beide auto’s aan een elastiek zitten. Uit onderzoek is gebleken dat als 10 procent van de auto’s met zo’n afstandsensor is uitgerust, het aantal files met 30 procent daalt, zegt Guido Sluijsmans van TNO.
Frans van Dingenen van Navtec laat zien dat zijn bedrijf al bezig is met de opvolger van de huidige navigatiesystemen. „De nieuwe toepassingen zijn gericht op veiligheid en energiezuinigheid. De auto mindert vanzelf vaart als een bocht met een te hoge snelheid wordt aangesneden of als er een school wordt genaderd. Vrachtwagens krijgen een signaal als ze over hun zwaartepunt dreigen te gaan en kantelen dus niet snel meer.”