„Sluis Terneuzen veiliger dan voorheen”
De zeesluis bij Terneuzen is een stuk veiliger dan voorheen. Dat zegt Rijkswaterstaat. Eind mei werd de nieuwe noordbrug van de sluis in gebruik genomen.
Het vervangen van de brug was noodzakelijk omdat in 2006 een roll-on-roll-offschip van Tor Line de brug ramde. Volgens Rijkswaterstaat wordt er alles aan gedaan om nieuwe aanvaringen te voorkomen. Autoboten kunnen voortaan gemakkelijker de openklappende bruggen passeren. Al kan niets worden uitgesloten.Met name het bedieningsgebouw, vlak bij de noordbrug, is een kwetsbaar object. „Een autoboot die uit de koers raakt, zou zomaar dat gebouw kunnen raken. Dat is ook de reden dat we bij het schutten van autoboten gebruik blijven maken van de bufferbak om mogelijke klappen op te vangen bij het afmeren tussen de sluismuur en het schip”, aldus Theo Blommaert, hoofd bediening en begeleiding van het district Westerschelde van Rijkswaterstaat.
Met de vervanging van de oude bruggen van de zeesluis kan er in principe niets meer gebeuren. De nieuwe noordbrug is 6 meter van de sluismuur geplaatst en gaat ook verder open. De nieuwe zuidbrug wordt op dezelfde wijze in september geplaatst. De totale kosten bedragen 10 miljoen euro.
In de jaren ’80 van de vorige eeuw deden zich ook al incidenten voor met de noordbrug, met ettelijke miljoenen aan reparatieschades. De omhoogstaande brug leidde ook tot files in het wegverkeer, omdat alleen de zuidbrug werkte.
Rijkswaterstaat besloot na de aanvaring in 2006, in samenwerking met de Belgen, de veertig jaar oude bruggen te vervangen. Op verzoek van België zijn de laatste jaren ook de maximale afmetingen van schepen in de zeesluis verruimd. De diepgang is nu 12,50 meter. Blommaert vraagt zich af wat er gebeurt als er een bulkcarrier met een breedte van 37 meter de zeesluis wil passeren. „We hebben toestemming om zo’n bakbeest te laten passeren. Ik ben dan heel benieuwd naar de waterverplaatsing in de sluis en de gevolgen hiervan.”