Binnenland

Hoofdbrekens over systeem Ertms

Het moderne spoorbeveiligingssysteem Ertms, dat de opening van de hsl-verbinding ophoudt, zorgt ook voor hoofdbrekens bij de Betuweroute. De verkeersspecialisten in de Tweede Kamer voelden verkeersminister Eurlings woensdag daarover aan de tand. De verlate levering van de noodzakelijke apparatuur door de Canadese fabrikant Bombardier zorgt voor vertragingen in de verdere ingebruikname van de Havenspoorlijn, het eerste deel van de Betuweroute. „Het lijkt op het hsl-scenario", verzuchtte CDA-Kamerlid Koopmans.

ANP
14 May 2008 16:20Gewijzigd op 14 November 2020 05:50

Volgens verkeersminister Eurlings is de planning voor de ingebruikname van elektrische locomotieven aangepast. Het wordt nu mei 2009. De installatie van Ertms is „complexer’ dan gedacht. Dezelfde problemen spelen in andere landen zoals Zwitserland, Frankrijk en Turkije.Eurlings voert zelf gesprekken met de Bombardier-leiding opdat Nederland prioriteit krijgt. Voor een verdere groei van het aantal treinen op de Betuweroute is een veilig systeem nodig. Het Ertms is nu niet stabiel, aldus de CDA-bewindsman.

Volgens hem zal exploitant Keyrail half juni, een jaar na de opening van de lijn, de beperkingen (wegens testen) op het gebruik opheffen en kunnen er vanaf dat moment 320 treinen per week over de Betuwelijn. Tot nu toe zijn dat er 75 tot negentig. Eind dit jaar hoopt Keyrail 200 tot 250 treinen te halen, afhankelijk van de instroom van Ertms-loc’s en - apparatuur.

Een meevallertje is dat het Alstom-concern in oktober van dit jaar 25 extra Ertms-treinen levert.

Eurlings zei dat er een juridisch onderzoek over het verhalen van de kosten. Zonder uitzondering waren de verkeersspecialisten in de Kamer daar kritisch over.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer