Doek valt voor nieuwssite Skoeps
Skoeps, de eerste Nederlandse nieuwssite voor burgerjournalisten, houdt na 5 mei op te bestaan.
Dat maakte het bedrijf vrijdag bekend. Het samenwerkingsverband tussen PCM Uitgevers en de digitale tak van Talpa Media wordt ontbonden na ruim anderhalf jaar actief te zijn geweest. Beide partijen vinden dat Skoeps niet langer past „binnen de strategische focus van de afzonderlijke ondernemingen.”Skoeps had de ambitie om van elke Nederlander een verslaggever te maken. Op de website van Skoeps zijn alle foto’s en filmpjes afkomstig van amateurs die ooggetuige zijn geweest van een nieuwswaardig feit.
De ambitie van de nieuwssite is naar eigen zeggen gedeeltelijk geslaagd, maar het is Skoeps niet gelukt een financieel gezond vooruitzicht te ontwikkelen. „Er komt te weinig geld binnen en dus ziet het toekomstplaatje er niet goed uit. We hebben een te klein bereik bewerkstelligd om met advertenties en inkomsten uit banners de zaak draaiende te houden”, zegt directeur Marcel Houtman.
Op dit moment beschikt Skoeps over 7500 geregistreerde Skoepers die maandelijks tussen de 1000 en 1500 nieuwsitems insturen.
In april 2007 ontving Skoeps een Zilveren SpinAward voor beste site en was de site genomineerd voor de World Summit Award (van WSIS) in de categorie e-business.