Meer incidenten in Nederlands luchtruim
Het aantal gemelde veiligheidsincidenten in het Nederlandse luchtruim is vorig jaar toegenomen. Dat staat in het jaarverslag van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) dat maandag is gepubliceerd. LVNL stelt dat de stijging geen verband houdt met de toegenomen drukte in de lucht.
Het aantal gemelde voorvallen dat tot een gevaarlijke situatie had kunnen leiden, verdubbelde ruimschoots tot 737. In vijf gevallen spreekt de LVNL van ’een risicovolle situatie’. Dat waren er een jaar eerder nog twee. Volgens de verkeersleiding is er geen sprake van een oorzakelijk verband tussen de voorvallen en leidde geen van de incidenten daadwerkelijk tot een ongeluk. Details wilde de organisatie niet geven.„Meer meldingen betekent niet automatisch minder veiligheid", zei directeur Eric Kroese van LVNL. Hij zei dat de toename vooral betekent dat meer voorvallen worden gemeld. De luchtverkeersleiding beschouwt dat als een succes. Het wil bereiken dat incidenten zo veel mogelijk worden gemeld, aldus Kroese. Elk incident wordt grondig onderzocht.
LVNL zag het aantal vliegbewegingen dat het moest afhandelen met 3,7 procent toenemen tot ruim 556.000. Vooral de regionale luchthavens Maastricht Aachen Airport en Groningen Airport Eelde kenden een flinke groei. Schiphol nam het leeuwendeel van de vliegbewegingen voor zijn rekening, in totaal bijna 450.000. Het luchtruim boven Nederland was daarmee vorig jaar drukker dan ooit.
Mede daarom blijft het hardnekkige tekort aan luchtverkeersleiders een bron van zorg voor LVNL. De organisatie heeft 250 luchtverkeersleiders in dienst en komt er daarmee volgens Kroese ongeveer 25 tekort. Er meldden zich vorig jaar wel ruim 1400 gegadigden, maar daarvan mochten er na een voorselectie slechts 38 aan de interne opleiding beginnen. Dat waren er wel acht meer dan gebruikelijk.
De luchtverkeersleiding haalde vorig jaar nagenoeg al zijn doelstellingen en bleef binnen de gestelde veiligheids– en milieunormen. Wel werd het budget overschreden. LVNL boekte een nettoverlies van ruim 4,6 miljoen euro, bijna 2 miljoen euro meer dan begroot. Als nonprofitorganisatie die werkt in opdracht van de overheid, verrekent LVNL zijn financieel resultaat in de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen.