Gouda wijzigt plan Spoorzone
Het Goudse busstation blijft ten zuiden van het spoor liggen en de noordkant van het station zal eerder worden aangepakt dan de zuidkant.
Dat blijkt uit plannen die de gemeente vrijdag heeft bekendgemaakt.Het noordelijke stationsgebied, de zogenaamde Spoorzone, ondergaat de komende jaren een ware metamorfose. Er komen onder meer woningen, kantoren, winkels, een hotel en een bioscoop en verderop een schoolgebied, waarin onder andere de basisschool Johannes Calvijnschool een plek krijgt. De gemeente en de Nederlandse Spoorwegen hebben als doel om rondom het station een levendig gebied te creëren.
In het stationsgebied komen twee parkeergarages en stallingsruimten voor ruim 5000 fietsen. Dankzij een substantiële bijdrage van NS Poort en ProRail is het mogelijk geworden een stationshal van flinke afmetingen te realiseren. In het vorige plan was geen ruimte voor een stationshal.
Dat er nu voor gekozen is om het busstation op de huidige locatie te laten bestaan, heeft volgens de gemeente verschillende voordelen. Het sluit aan bij de vraag van reizigers, omdat veel mensen in Gouda overstappen van trein op bus. Bovendien gaan de meeste bussen naar bestemmingen ten zuiden van Gouda. Handhaven van het busstation op de deze plaats scheelt dan ook veel onnodige kilometers die bussen dagelijks moeten afleggen. Belangrijk voordeel is ook dat diverse voorzieningen niet meer boven elkaar hoeven te worden gebouwd, zoals eerder de bedoeling was.
In het noordelijke stationsgebied komen in ieder geval 450 parkeerplaatsen. Onderzocht wordt of er meer parkeerplaatsen nodig zijn.