Nieuw instituut waarborgt kwaliteit UMC St Radboud
Het UMC St Radboud Ziekenhuis in Nijmegen is bezig met de oprichting van een nieuw instituut dat kwaliteit en veiligheid van de zorg in het ziekenhuis moet waarborgen. De maatregel vloeit voort uit de ernstige crisis die het hartcentrum van het universitaire ziekenhuis in 2006 lamlegde. Het instituut is volgens de raad van bestuur nieuw in de Nederlandse gezondheidszorg en zou heel goed navolging kunnen vinden bij andere ziekenhuizen.
Het Instituut voor Waarborging van Kwaliteit en Veiligheid opereert onafhankelijk van de rest van het ziekenhuis, met een eigen bestuur en adviesraad waarin belangenbehartigers van patiënten zitting hebben. „Het instituut gaat elke afdeling van het UCM St Radboud om de vier jaar volledig doorlichten", zegt Melvin Samsom, lid van de raad van bestuur van het ziekenhuis en verantwoordelijk voor patiëntenzorg.Twee speciale audit teams nemen per afdeling interviews af, houden statussen van patiënten tegen het licht, peilen de teamgeest en controleren de afhandeling van complicaties. Ook wordt bekeken hoe elk van de vijftig afdelingen omgaat met medische incidenten en de melding daarvan. Per afdeling neemt een doorlichting ongeveer een maand in beslag.
Het instituut stelt een advies met verbeterpunten op. De raad van bestuur van het academische ziekenhuis ziet er op toe dat afdelingshoofden die verbeterpunten uitvoeren.
De verantwoordelijkheid voor de zorg is in Nederland op merkwaardige wijze verdeeld tussen het personeel op de werkvloer enerzijds en bestuursraden van ziekenhuizen anderzijds, stelt Samsom. „Er is geen gemeenschappelijk toezicht op de kwaliteit en veiligheid van de zorg".
Het Instituut voor Waarborging van Kwaliteit en Veiligheid begint na de zomer met haar werk en moet eind dit jaar volledig operationeel zijn. De raad van bestuur van het Nijmeegse ziekenhuis voorspelt dat ook andere Nederlandse ziekenhuizen baat zullen hebben bij een dergelijk instituut.
Ook de behandeling van klachten van patiënten behoort tot de werkzaamheden van het instituut. Bij problemen bemiddelt het instituut tussen patiënt en arts. Ook peilt het de meningen en ervaringen van patiënten. „Patiënten moeten hun mening beter kwijt kunnen", aldus Samsom.