Een noodbrug voor dé plechtigheid
In het tunneltje van NS-station Delft spuit een man met een hogedrukspuit dikke lagen affiches van de tegeltjes. Van top tot teen zit hij onder de kleverige derrie die in het rond stuift. Delft houdt grote schoonmaak. Wat de man niet weet, is dat de tunnel dinsdag dichtzit. Voor de enorme stroom treinreizigers gelden alternatieve routes. Onder andere over een snel gebouwde loopbrug.
Afgelopen dinsdag kwam de opdracht van Railinfrabeheer, donderdag begon aannemingsbedrijf Boonzaaijer uit Loosdrecht met de bouw van een tijdelijk platform annex loopbrug aan de achterzijde van NS-station Delft. Komende dinsdag zullen daarover naar verwachting tienduizenden voeten schuifelen; van mensen die langs de route willen staan als de lijkkoets met daarin het lichaam van prins Claus langskomt.
De NS heeft veel ervaring met grote drommen mensen die tegelijk aankomen en één kant uit willen. Vaak gaat dat goed, soms gaat het fout. Vandaar dat in principe niets aan het toeval of de omstandigheden wordt overgelaten. En NS-station Delft is wel wat klein voor de verwachte reizigersaantallen. Niet alleen de hoeveelheid NS-klanten kan een probleem zijn, zeker zo lastig is het feit dat die mensen allemaal in betrekkelijk korte tijd komen en gaan. Overheden hebben de burgers tenslotte aangeraden om niet met de auto, maar per openbaar vervoer naar Delft te reizen.
Uitvoerder Gerrit Boonzaaijer, oudste zoon in het Loosdrechtse familiebedrijf dat vaker actief is in spoorwerk, schetst de situatie. „Railinfrabeheer en NS redeneren: duizenden mensen tegelijk door de smalle voordeuren van het station of door de fietstunnel, dat is vragen om moeilijkheden. De onderdoorgang is nauw, het trappenhuis is in zo’n situatie veel te steil, daar kunnen valpartijen van komen. De tunnel gaat daarom vanaf 8 uur dinsdagmorgen dicht.” De gewone spoorforens kan in principe tot dinsdag 12.00 uur nog wel door de stationshal.
Mensen die dinsdag op spoor 1 aankomen, worden in principe via het brede pad langs de fietsenstalling richting stad geleid. Stratenmakers legden ook daar de straattegels nog even strak. Reizigers vanaf spoor 2 verlaten het station via de noodbrug aan de achterkant. Ze worden vandaar via de houten plateaus richting een oude goederenloods geleid en gaan vervolgens rechtsaf naar de grote spooronderdoorgang iets verderop. Die is op dat moment dicht voor ander verkeer. Spoor 3 is voorlopig een reservespoor, maar vanwege de noodbrug die eroverheen wordt gebouwd alleen beschikbaar als zogenaamd kopspoor: de trein kan alleen vertrekken in de richting (Rotterdam) waaruit hij kwam. NS zet 25 stewards in om de grote reizigersstromen te dirigeren.
Boonzaaijer bouwt de tijdelijke voorziening als onderaannemer voor railbouwer BAM-NBM-Rail -de grote spooraannemer in het gebied- in opdracht van Railinfrabeheer. NS Stations zorgt voor de bewegwijzering. De plannen liggen al jaren op de plank, zegt de uitvoerder. „In maart zijn ze voor de laatste keer bijgewerkt.”
Donderdag en vrijdag timmerde de aannemer het 8 meter brede looppad in elkaar, maandagavond om 21.00 uur gaan spoor 3 en het doorgaande spoor dat daar nog naast ligt, buiten dienst. Voor het dinsdagmorgen licht wordt, moet de flauwe hellingbaan over de beide sporen klaar zijn.
„We vertimmeren in korte tijd ongeveer 40 kuub hout tot een loopbrug en een platform met een oppervlakte van 800 vierkante meter.” Eerst zouden de leuningen uit dranghekken bestaan, maar dat plan is afgeschoten, omdat Delft ongeveer door z’n dranghekken heen is. „Wij zetten er nu houten leuningen aan. We hebben eventueel zaterdag als uitloopdag.” Degenen die vonden dat er ook nog een kap moest komen ter bescherming tegen bovenleidingbreuk werden teleurgesteld. „Het risico daarop is op een overweg net zo groot.”
Met twee hoogbejaarden in het koningshuis die na hun overlijden ook in Delft zullen worden bijgezet, lijkt het voor de hand te liggen de noodbrug grotendeels intact te laten of anders op te slaan. Dat is echter niet de bedoeling. „Dinsdag eind van de middag begint de sloop. Opslag is te duur, en laten liggen is ook geen optie. De Queen-mum werd tenslotte 101 jaar. Dan zou in ons geval de brug al verrot zijn. We verslijten dit gangbare bouwmateriaal binnen twee of drie jaar bij onze gewone werkzaamheden.”
Alle maatregelen rond station Delft kosten enige tienduizenden euro’s, maar die heeft Railinfrabeheer graag over voor een gesmeerde dienstverlening van de NS, zegt Gerrit Boonzaaijer. „Men wil absoluut niet dat er dinsdag problemen zullen ontstaan.”
De NS zet die dag niet méér, maar wel extra lange treinen in, en laat die allemaal in Delft stoppen. Bij elkaar zijn dat er 22 per uur, elf vanuit de richting Den Haag en elf vanuit Rotterdam. Alleen de Thalys rijdt door. Zou de uitvaart van prins Claus meer dan 40.000 bezoekers trekken, dan is Delft vol en gaat de stad op slot. Alle treinen rijden dan het grootste Delftse station voorbij. De gemeente zegt op tijd te zullen waarschuwen als het niet langer zinvol is te komen. Rond het moment dat de rouwstoet het viaduct van de Rijswijkse weg in Den Haag passeert, zet de NS de treinen daar voor een kwartier stil.