Waterbedrijf waarschuwt per sms
Drinkwaterbedrijf Oasen gaat zijn klanten met sms-berichten waarschuwen als er mogelijk iets mis is met het drinkwater.
Dat heeft Oasen, die voor de drinkwatervoorziening in het oosten van Zuid-Holland zorgt, maandag bekendgemaakt. Door met sms’jes te informeren wint het bedrijf uren tijd.Volgens het in Gouda gevestigde bedrijf worden klanten in noodgevallen veel sneller en effectiever geïnformeerd. Oasen is naar eigen zeggen het eerste waterleidingbedrijf in Nederland dat deze techniek op grote schaal gaat toepassen.
Oasen gaat de techniek inzetten na de ervaringen met het grootschalig uitdelen van preventieve kookadviezen in Alphen aan den Rijn en Lekkerkerk en omstreken, vorig jaar. Beide keren was de druk op het leidingnet door een storing tijdelijk weggevallen. Beide keren bezorgde personeel van Oasen vervolgens uit voorzorg tienduizenden kookadviezen huis aan huis.
In Alphen en Lekkerkerk duurde het bezorgen van de folders ruim acht uur. Veel mensen -uit onderzoek blijkt 55 procent- zagen het kookadvies te laat en misten het zelfs, omdat ze het aanzagen voor reclame. Met het versturen van sms-berichten denkt Oasen veel minder tijd nodig te hebben. Ook zullen er meer mensen bereikt worden, is de verwachting.
Oasen werkt ook aan een techniek, waarbij de klanten via de vaste telefoon worden gebeld en een ingesproken waarschuwing krijgen te horen. Volgens een woordvoerder wordt bij de volgende calamiteit bekeken welke waarschuwingsmethode het beste werkt: de folder, de ingesproken mededeling of het sms-bericht.