„Bezieling nodig in strijd tegen werkdruk onderwijs”
„Laat het vuur van de bezieling weer branden”, adviseert dr. S. D. Post aan mensen in het onderwijs voor wie de werkdruk te hoog wordt. De coach en mediator, die 25 jaar in het onderwijs heeft gewerkt, sprak gisteravond op de voorjaarscontactdag van de Kontaktvereniging van Leerkrachten en Studenten (KLS) in Gouda.
De bijeenkomst in de Graaf Jan van Nassauschool ging over de werkdruk in het onderwijs. Dat die werkdruk er is, was voor de drie sprekers geen vraag.Inleider Post wil de bezieling weer terugzien in het onderwijs. „Daarvoor zijn leerkrachten toch het onderwijs ingegaan? Als mensen weten waarvoor ze gaan, kijken ze niet meer elk kwartier naar hun e-mail”, is zijn ervaring.
Hoe is dat te bereiken? Post: „De bezieling kan terugkomen als leerkrachten weer aandacht hebben voor de levens van kinderen, wat door het vele werk misschien op de achtergrond was geraakt. Zie hen als kinderen met een ziel voor de eeuwigheid. Neem de tijd voor ze, vooral voor degenen met wie het niet zo goed gaat. Je krijgt er veel voor terug.”
Post hekelde de verzakelijking in het onderwijs. Hij noemde met name de normjaartaken, het competentiemanagement en de beleidsontwikkeling. „Competentiemanagement richt zich op de zwakke kanten van mensen in plaats van de sterke kanten. Maar mensen krijgen juist energie door complimenten voor de dingen die ze goed kunnen. Maak die waardering zichtbaar.” Het zou volgens Post ook voor directeuren goed zijn om dat tijdens functioneringsgesprekken toe te passen.
Hij stelde verder voor om alle taken binnen de school nog eens goed te bekijken en te stoppen met projecten die niet lopen. Komt er een taak bij, dan moet er een andere taak van de schouder van de leerkracht af, was zijn advies.
G. R. van Leeuwen, algemeen directeur van drie basisscholen in de gemeente Neder-Betuwe, riep in zijn coreferaat de scholen op om maximaal gebruik te maken van de wettelijke regelingen om de leerkrachten te ontlasten. Dat betekent het zo veel mogelijk aanstellen van onderwijsassistenten, conciërges -eventueel samen met andere scholen- en vakleerkrachten voor gymnastiek. Hij dacht dat nogal wat leerkrachten te perfectionistisch ingesteld zijn. Het zou hen kunnen helpen om op tijd te ontspannen.
De andere coreferent, rector ir. C. J. Flikweert van de Gomarus Scholengemeenschap in Gorinchem, noemde timemanagement als een belangrijk wapen tegen de werkdruk. Behalve voor op tijd beginnen en op tijd stoppen vroeg hij aandacht voor de concentratie tijdens het werk en het maken van keuzes. Hij vindt het belangrijk dat docenten de ruimte hebben om hun werk naar eigen inzicht te doen.
Flikweert maakt zich zorgen over zorgen gevende leerlingen en mondiger wordende ouders. „Een gesprek kan verhelderend werken, maar er moet wel begrip voor elkaar zijn”, zei hij.