Uitspraken uit films en reclame populair
Citaten uit reclame, films en andere media zijn populair. Dat blijkt uit een peiling van redacteur P. Coppen van stichting Onze Taal.
Uitspraken als ”Goeiesmorgens”, ”Goeiemoggel”, ”Stom hè? Ik vind het gewoon lekker” zijn onder alle lagen van de bevolking favoriet, schrijft Coppen in een artikel dat volgende maand in het tijdschrift van Onze Taal verschijnt.Zulke ”catchphrases”, oftewel citaten uit reclames, films of tv-series, zorgen volgens de taalkundige voor sociale binding. „Als je ergens binnenkomt met een joviaal ”Hallo boppers!” (een uitspraak van cabaretier Paul de Leeuw), dan zeg je daarmee: „Wij hebben dezelfde culturele voorkeuren en interesses. Wij staan op goede voet met elkaar.””
Ook kan de catchphrase helpen een vervelende boodschap te verzachten, aldus Coppen. „Een verzoek als ”Hou eens even vast” klinkt al snel vriendelijker als je ervan maakt: „Hou eens even vast, Mamaloe” (afkomstig uit Pipo de Clown)”, schrijft hij.
Wel komt het er bij de catchphrase op aan precies de goede te kiezen. Wat in de ene groep populair is, kan in de andere groep de plank volledig misslaan. „Met ”Goeiesmorgens” hoef je op de meeste scholen niet meer aan te komen. De grens tussen een goed geplaatste catchphrase en oubolligheid is in veel gevallen moeilijk te bepalen.”