Nieuwe slag in prijzenoorlog supermarkten
De supermarktwereld maakt zich op voor een nieuwe slag in de prijzenoorlog.
Albert Heijn verlaagt vandaag de prijzen van ruim duizend A-merkproducten en Plus komt dinsdag met een prijsverlaging van duizend artikelen, zo werd gisteren aangekondigd.Volgens AH gaat het om producten van A-merken die dagelijks worden gekocht, zoals Heinekenbier, Campinayoghurt en Spa Fruit. De prijsverlagingen maken deel uit van een drie weken durende reclamecampagne voor A-merken.
Plus kondigde zijn prijsactie vrijdag aan met paginagrote advertenties in de landelijke dagbladen. Tot de artikelen van Plus die blijvend in prijs worden verlaagd, behoren onder meer schoonmaakmiddelen.
Ook supermarktketen Dirk van den Broek bereidt zich voor op een nieuwe prijzenoorlog. „Maar eerst willen we weten wat de prijsverlaging precies inhoudt, zodat wij juist kunnen anticiperen”, zegt een woordvoerder van de supermarkt.
A-merken hadden in voorgaande jaren flink te lijden onder de prijzenoorlog. Marktleider Albert Heijn zette die eind 2003 in om marktaandeel ten opzichte van de concurrentie te winnen. In 2006 was sprake van een voorzichtige omslag en groeide de omzet licht. Die trend is vorig jaar doorgezet.
De prijsverlagingen beperken zich deze keer niet tot de supermarkten. Drogisterijketen Kruidvat en zusteronderneming Trekpleister verlagen volgende week woensdag de prijzen van een groot aantal drogisterijartikelen van bekende A-merken.
Het gaat hierbij onder meer om haarverzorgingsproducten en producten als bad- en douchegel. De prijsverlaging volgt op de aangekondigde prijsverlaging van een aantal supermarktketens, aldus Kruidvat. De twee drogisterijketens maken onderdeel uit van A. S. Watson.