Aanpak Afsluitdijk start in 2011
Al in 2011 moet worden begonnen aan de vernieuwing van de Afsluitdijk. Dat zei staatssecretaris Huizinga vrijdag in Lelystad. Volgens voorzitter Nijpels van een denktank die plannen uitwerkt over de toekomst van de dijk moet de overheid 500 tot 800 miljoen euro steken in het project. Ook bedrijven en financiële instellingen zullen hun bijdrage moeten leveren.
Huizinga en Nijpels spraken vrijdag op een symposium over de toekomst van de dijk, die vorig jaar 75 jaar bestond. De afgelopen maanden zijn talrijke ideeën naar voren gekomen. Zo wil oud-ruimtevaarder Wubbo Ockels zijn superbus over de dijk laten rijden voor een snelle verbinding tussen de Randstad en de noordelijke provincies. De ANWB wil de nadruk leggen op recreatie rond de dijk. Er komen jaarlijks 300.000 toeristen naar de dijk. De ANWB wil dat dit er 1 miljoen worden.Daarnaast zijn er ideeën over het opwekken van duurzame energie, het aanleggen van woon- en werkeilanden en een universiteit op een eiland bij de dijk. De Stichting Verantwoord Beheer IJsselmeergebied wil juist meer inspelen op de natuur in het gebied.
Nog dit jaar moeten er concrete plannen zijn voor de toekomst van de dijk. Het is de bedoeling dat in 2011 met de uitvoering wordt begonnen. Dat betekent dat het kabinet nog deze regeerperiode een beslissing neemt over vernieuwing van de Afsluitdijk. Het bouwwerk moet worden aangepakt omdat de zeespiegel volgens het KNMI de komende eeuw 35 tot 85 centimeter gaat stijgen.
Nijpels, die eind april afscheid neemt als Commissaris van de koningin in Friesland, zegt dat de dijk moet worden klaargemaakt voor de komende honderd jaar. „Het kabinet heeft de Afsluitdijk het icoon van duurzaamheid genoemd. Dan kan ze er ook niet omheen om er geld in te steken.” Volgens Nijpels moet het Rijk er 500 tot 800 miljoen euro voor uittrekken, al wil hij zich er niet op vastpinnen. „Als er een tekort van 50 miljoen zou ontstaan, moet de overheid daar niet moeilijk over doen.”
Staatssecretaris Huizinga wilde nog niet ingaan op mogelijke bedragen. Wel gaf ze aan dat de kosten voor de veiligheid en de renovatie op het bordje van Den Haag komen.
Bij de uitvoering zal de nadruk komen te liggen op veiligheid voor het land achter de dijk en op duurzaamheid. Maar ook mobiliteit, zoals een goede openbaarvervoerverbinding, staat hoog op het verlanglijstje van de betrokkenen. Vooral de gemeenten rond de dijk en de provincies Friesland en Noord-Holland hebben daar belang bij. Ook zal werkgelegenheid rond de dijk of in het noorden van het land een belangrijk item zijn.
De verbetering van de Afsluitdijk wordt niet gekoppeld aan andere projecten rond de kustverdediging. Dat zou het proces vertragen. Wel zullen ideeën die bij de besluitvorming over de Afsluitdijk naar voren komen ook worden meegenomen in andere situaties, zoals de verbetering van het gebied rond de Brouwersdam.