Eurlings wil actie van KLPD op A73
DEN HAAG (ANP) - Minister Eurlings van Verkeer wil dat het Korps landelijke politiediensten (KLPD)intensief gaat controleren op de A73-Zuid in Limburg. Sinds de opening van deze snelweg vorige week maandag werden de tunnels al dertien keer getroffen door afsluitingen als gevolg van storingen.
De minister heeft de Tweede Kamer donderdag geïnformeerd over de stand van zaken rond de A73. In een brief schrijft hij dat wegbeheerder Rijkswaterstaat hard werkt aan „de huidige -tijdelijke- onvolkomenheden” in de tunnels, die hij omschrijft als goed en bruikbaar. Komend weekeinde krijgen de tunnels een filedetectie- en waarschuwingssysteem.„Tevens wordt ingezet op verbetering van het gedrag van de weggebruiker”, aldus de minister. Eurlings heeft een beroep gedaan op het KLPD om „intensief te controleren op het naleven van de snelheidsbeperking.” Voor de tunnels bij Roermond en Swalmen geldt een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur.
Eurlings schrijft dat de tunnels tussen 18 en 26 februari twaalf keer afgesloten zijn geweest. Van de geplande 250 uur waren de tunnels in totaal 10 uur niet beschikbaar voor het verkeer. Tijdens de genoemde incidenten kwam het verkeer muurvast te staan en ontstonden lange files.
Donderdag ging het weer mis. De tunnel in Roermond werd afgesloten nadat een te hoge vrachtwagen door de noordelijke buis reed.
De minister staat nog steeds achter zijn beslissing om de 42 kilometer lange snelweg deels vrij te geven voor het verkeer, in de aanloop naar een volledige openstelling in september. Hij wijst erop dat de druk op de Napoleonsbaan, de andere doorgaande route die paralel aan de A73 door een reeks dorpskernen loopt, fors is verminderd. Daarvan profiteren de omwonenden. Ook biedt de A73 als de tunnels open zijn een veel snellere verbinding tussen Noord- en Zuid-Limburg.
De komende maanden moeten weggebruikers op de A73 rekening houden met nieuwe afsluitingen in verband met tests en werkzaamheden. Rijkswaterstaat wil die vooral uitvoeren in de avonden en weekeinden.
Een oprit van de A73 in Roermond moet opnieuw worden aangelegd, zo meldde het Limburgs Dagblad vrijdagmorgen. De oprit eindigt te dicht bij de ingang van de Roertunnel. Daarmee voldoet de snelweg niet aan de eisen van de Tunnelwet die in 2014 van kracht wordt.
De problemen waren bekend toen de oprit aangelegd werd, zo meldt de krant, maar dit heeft er niet toe geleid dat de bouw werd stilgelegd. De oprit is nog niet geopend, omdat er op de A73 zelf nog maar één rijstrook in gebruik is. Invoegen zou hierdoor te gevaarlijk zijn.
In de nieuwe Tunnelwet is vastgelegd dat er minstens 10 seconden rijtijd moet zitten tussen het einde van de invoegstrook en de ingang van de tunnel. Bij een snelheid van 120 kilometer per uur komt dat neer op een afstand van ongeveer 300 meter. De huidige invoegstrook eindigt echter precies waar de tunnel begint.