„Spoor veiligst voor gevaarlijke stoffen”
DEN HAAG (ANP) - Het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor heeft ten onrechte een onveilig imago. Dat vindt P. Hofstra, sinds kort bestuursvoorzitter van Rail Cargo Information Netherlands en voorheen Tweede Kamerlid namens de VVD.
„Veel mensen denken dat de spoorsector er maar een zooitje van maakt met het vervoer van gevaarlijke stoffen, terwijl het tegendeel waar is”, stelt Hofstra. „De transporten zijn gebonden aan strenge regels en het risico van botsingen is klein. Vervoer over het spoor is veiliger dan vervoer over het water en veel veiliger dan transporten over de weg.”Hofstra wijt het slechte imago aan onbekendheid bij het grote publiek met het goederenvervoer over het spoor. Zijn organisatie spant zich in om het beeld bij te stellen. Zo werkt Rail Cargo samen met het programma RTL Transportwereld. „Het publiek heeft heel weinig kennis op dit terrein”, aldus Hofstra, die op dit moment een reeks nevenfuncties combineert met het lidmaatschap van de Eerste Kamer. „Maar dat geldt ook voor veel ondernemers. Zij zien vaak de mogelijkheden van spoortransport nog niet. In Nederland gaat ongeveer 5 procent van alle grensoverschrijdende transporten via het spoor. De weg is goed voor 50 procent, het water voor ongeveer 38 procent en 7 procent gaat via pijpleidingen.”
Hofstra, vanuit het verleden vooral bekend door zijn aanhoudende pleidooien voor meer asfalt, heeft hoge verwachtingen van groei op het spoor. „We moeten toe naar een situatie zoals in Duitsland, waar een derde van al het transport over het spoor gaat. Dat heeft zeer positieve effecten voor de filedruk op de weg, omdat je veel minder vrachtwagens nodig hebt.”
Volgens Hofstra is een jaarlijkse groei van 10 procent mogelijk in het spoortransport. „Dat moet mogelijk zijn, mede dankzij de ingebruikname van de Betuweroute. Ik heb in de Tweede Kamer nog kritiek geleverd over die spoorlijn, die natuurlijk veel te veel geld heeft gekost. Maar hij ligt er nu wel mooi bij en ik hoor vanuit de vervoersbranche alleen positieve geluiden.”
Hofstra voorziet niet alleen groei op de Betuweroute, die exclusief is gebouwd voor goederenvervoer, maar ook op het zogeheten gemengde net. „Dat wordt nog een probleem, want het Nederlandse spoor is een van de drukst bereden netwerken ter wereld”, aldus de voorzitter van Rail Cargo. „Het reizigersverkeer blijft ook toenemen en dus hebben we extra capaciteit nodig, vooral tussen Rotterdam en Antwerpen.”