Donaties verdwijnen in zak straatwervers
HILVERSUM - Straatwervers voor goede doelen geven nogal eens onjuiste en onvolledige informatie aan donateurs over de besteding van hun donaties. Dat heeft het tv-programma Netwerk dinsdagavond aangetoond in een reportage over het werven van donateurs op straat.
Naar aanleiding van de bevindingen van Netwerk pleit het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) voor meer openheid en transparantie bij straatwervers. De Consumentenbond adviseert in de uitzending om op andere manieren te doneren dan via straatwervers.Veel grote goede doelen huren bedrijven in die passanten op straat vragen om donateur te worden. Die bedrijven rekenen bijna altijd een vast tarief per donateur die ze aan het goede doel leveren. Het tarief blijkt in de praktijk ongeveer net zo hoog te zijn als de jaargift die het goede doel aan donateurs vraagt. Donateurs moeten per saldo dus tenminste twee jaar doneren om een deel van hun gift bij het goede doel aan te laten komen. Maar tienduizenden donateurs die op straat zijn geworven, haken al voor die tijd af.
In de uitzending toont Netwerk dat voorbijgangers geen eerlijk antwoord krijgen als ze vragen naar de kosten die het goede doel maakt voor het werven op straat. Als aan de wervers wordt gevraagd of het wel zin heeft om kortdurend te doneren, benadrukken ze vooral dat het goede doel in kwestie voldoet aan de CBF-norm dat maximaal 25 procent van een gift besteed mag worden aan wervingskosten.
Straatwerven is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een belangrijke inkomstenbron. Praktisch alle grote fondsen gebruiken het middel om donateurs te werven. Volgens brancheorganisatie DDDN worden met straatcampagnes jaarlijks 300.000 tot 400.000 nieuwe donateurs geworven.
In een reactie erkennen het Aidsfonds en KWF Kankerbestrijding dat zij geen goede informatie verschaffen. Beide organisaties kondigen in de uitzending aan hun beleid aan te zullen passen. Greenpeace houdt in een reactie vol dat haar niets te verwijten valt.