SuperRail stimuleert revolutie op spoor
DELFT (ANP) – Het is tijd voor een revolutie op het spoor. Vederlichte en toch ijzersterke treinen van koolstofvezels in plaats van staal, draadloos bestuurbare wissels en superschone hybride diesel- of waterstofmotoren, die bovenleidingen overbodig maken, hebben de toekomst.
Dat blijkt uit een publicatie van het donderdag verschenen vakblad OV Magazine over het onderzoekprogramma SuperRail van de Technische Universiteit in Delft. Het project duurt drie maanden en loopt tot eind april. Dan moet duidelijk zijn welke technologische spoorvernieuwingen de meeste kans op succes hebben.Maarten van Eeghen, voorzitter van de ov–brancheorganisatie Mobis en initiatiefnemer van SuperRail, pleit in het artikel voor veel meer innovatie op het spoor. „In concurrerende sectoren als de vliegtuigbouw, auto-industrie en ICT worden producten steeds veiliger en sneller", zegt Van Eeghen. „Het spoor loopt zwaar achter; 180 jaar staal buig je niet zo maar om".
De TU Delft krijgt bij het onderzoeksproject steun van onder meer de Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat draagt enkele tienduizenden euro’s bij.
Als het aan Van Eeghen ligt, wordt het sein- en beveiligingssysteem, door hem omschreven als „vooroorlogs", als eerste aangepakt. „Het werkt met relais, koperdraden en lampen. Waarom niet wireless? Alle treinen en wissels real time in één computer? Dan gaan de capaciteit en veiligheid omhoog en de kosten omlaag".
In stadsgewestelijke trein-, metro- en tramnetwerken kan de bovenleiding verdwijnen als de voertuigen gaan rijden op hybride motoren. Van Eeghen: „Denk aan treinen met hybride motoren. Een superschoon dieselmotortje dat elektriciteit opwekt voor de aandrijving. De energie die vrijkomt bij het remmen voor stations sla je weer op voor de aandrijving. DAF ontwikkelt een hybride vrachtauto die 30 procent zuiniger is. Waarom niet op waterstof? Dat is juist voor treinen goed te doen omdat ze ’s avonds altijd op een emplacement terugkomen. Op zo’n vaste plek kun je ze makkelijk bijvullen".
De Mobis-voorman pleit verder voor het gebruik van andere materialen bij het produceren van treinen. „Een trein is nu één brok staal. Formule 1-wagens en ook de Superbus van Wubbo Ockels zijn van carbon fiber (koolstofvezel, red.). Dat is superlicht en tegelijk ijzersterk".