Nieuwbouw school Leerdam ongewis
LEERDAM - Er bestaat een reële kans dat de nieuwbouw van het Heerenlanden College in Leerdam niet doorgaat. Volgens directie en bestuur van de scholengemeenschap voor vmbo, havo en vwo in Leerdam is hiervoor onvoldoende geld beschikbaar.
In de ogen van de schoolleiding is op dit moment alleen renovatie van de bestaande gebouwen mogelijk.In december kreeg de school van het gemeentebestuur te horen dat de ingediende plannen financieel en ruimtelijk niet haalbaar zijn. Het Heerenlanden College stelde voor nieuwbouw te realiseren op de Molenlaan en gedeeltelijke ver- en nieuwbouw op de naastgelegen hoofdlocatie aan de Eksterlaan. Een derde locatie aan de Joost de Jongestraat in Leerdam-West zou dan vrijkomen.
Voor de realisatie van die plannen is 11,5 miljoen euro nodig. Eind 2005 heeft de raad voor de bouwplannen 7,5 miljoen euro beschikbaar gesteld. Dat is het maximale bedrag dat de gemeente na onderzoek wil geven. De school slaagde erin via subsidies, een eigen bijdrage en woningbouw op de vrijkomende grond nog eens 2,5 miljoen euro te genereren. Men hoopte dat er met de gemeente een compromis mogelijk zou zijn over de ontbrekende 1,5 miljoen. Bovendien voerden gemeente en schoolleiding ook nog overleg over een geheel nieuw bouwplan in de nog te bouwen wijk West-west (ZO SCHRIJF JE DAT).
Uiteindelijk stierven alle plannen in schoonheid en hield het gemeentebestuur vast aan het oorspronkelijke bedrag en de oude locaties. In de bijgestelde plannen is volgens rector P. de Graaff alleen renovatie van de gebouwen aan de Eksterlaan en de Joost de Jongestraat mogelijk. Volgens hem voelt de gemeente daar niet voor, omdat op die manier veel geld wordt gestopt in dure renovatie.
Op dit moment worden alle varianten door de gemeente doorgerekend in de hoop dat er toch nog (nieuwbouw)alternatieven mogelijk zijn. De explosieve stijging van de bouwkosten zorgde in een jaar tijd echter voor een stijging met bijna 1 miljoen euro.
De school hoopt zo snel mogelijk met nieuw- of verbouw te beginnen. In afwachting van de realisatie van de plannen is achterstallig onderhoud ontstaan. Bovendien is het lastig om in de bestaande gebouwen de gewenste onderwijskundige vernieuwingen door te voeren.