Undercoveractie drie maanden lang zonder controle
SCHIPHOL (ANP) – Een medewerker van het SBS6-programma Undercover in Nederland kon drie maanden ongestoord als medewerker van Schiphol op alle kwetsbare plekken op Schiphol begeven. Daardoor was hij ook in staat om een nepbom in de laadruimte van een passagiersvliegtuig met bestemming Egypte stopppen.
Dat vertelde undercoverjournalist Stegeman van SBS6 in een toelichting op de reportage die zijn programma over de beveiliging van Schiphol heeft gemaakt. SBS6 zendt het programma zondag om 21.30 uur uit. In de reportage is verder te zien dat het voor hem kinderspel was om drugs en bijvoorbeeld diamanten te smokkelen of kostbaarheden als diamanten en goud uit vliegtuigen te stelen.„Mijn SBS-collega is meerdere malen met tassen met nepcocaïne en de nepbom binnengekomen, zonder dat hij werd gecontroleerd. Hij hoefde alleen zijn pas te laten zien", vertelt Stegeman.
Die pas had de medewerker van het tv-programma gekregen, nadat hij zich bij een uitzendbureau had aangemeld. Daarvoor werd de ’infiltrant’ door de inlichtingendienst AIVD gescreend. Ook wist Stegeman zelf op het platform te komen met een nepbom. Hij deed dat met het pasje van zijn collega.Ondanks dat deze medewerker in dienst is bij Noordkaap, de producent van Undercover in Nederland, werd hem door niemand een strobreed in de weg gelegd.
Doel van de operatie was om te testen of de beveiliging van Schiphol daadwerkelijk zo goed is, als men beweert, vertelde de undercoverjournalist. „Na drie maanden concluderen wij dat het tegendeel waar is. Terwijl aan de voorzijde van Schiphol passagiers nagelschaartjes en shampooflesjes moeten inleveren, staan bij de vele personeelsingangen aan de achterzijde de deuren wagenwijd open”.
Uit opnames die met verborgen camera’s zijn gemaakt, blijkt dat het „gescreende” personeel van Schiphol zich nagenoeg vrij op de luchthaven kan bewegen. „Bij het binnenkomen en verlaten van Schiphol werd nauwelijks gecontroleerd, waardoor drugs- en diamantsmokkelaars vrij spel hebben”, concludeert Stegeman. „Zeker als je daar nog bij bedenkt dat er lijsten voor het personeel beschikbaar zijn die aangeven waar de waardevolle ladingen staan om er voor te zorgen dat de medewerkers er voorzichtig mee omspringen.
Ook is uit de drie maanden onderzoek gebleken dat het personeel op Schiphol weet dat de beveiliging gebrekkig is en hoe je die kunt omzeilen. Verschillende werknemers hebben dat gezegd. Ze spraken van schijnveiligheid. Het zijn volgens Stegeman schokkende conclusies, zeker ook als je kijkt naar de huidige tijd, waarin ook sprake is van terroristische dreiging.