Reiziger positiever over NS
UTRECHT (ANP) – Treinreizigers zijn vorig jaar opnieuw positiever gaan oordelen over de Nederlandse Spoorwegen. Gemiddeld waardeerden zeven op de tien personen de inspanningen van NS met een 7 of hoger.
Dat blijkt uit het onafhankelijke klanttevredenheidsonderzoek dat in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, NS en de consumentenorganisaties wordt uitgevoerd. De resultaten over 2007 werden vrijdag bekendgemaakt.De klantwaardering zit sinds 2001 steevast in de lift. In dat jaar gaf slechts 45 procent een 7 of hoger aan de NS. In 2006 was dat percentage gestegen naar 68.
NS kreeg ook hogere rapporcijfers voor onder meer informatie bij ontregelingen, sociale veiligheid, de kans op een zitplaats, reinheid en de klantgerichtheid van het personeel. De tevredenheid over het op tijd rijden van de treinen steeg opvallend, van 39 procent in 2006 tot 45 procent in 2007.
Locov, de koepel van consumentenorganisaties in het openbaar vervoer, liet vrijdagmiddag weten dat zij waardering heeft voor de inspanningen van NS en spoorbeheerder ProRail. De geheel vernieuwde dienstregeling, die in december 2006 is ingevoerd, blijkt volgens Locov „dus inderdaad tot een betrouwbaarder treindienst geleid te hebben. Dit neemt overigens niet weg dat er op tal van punten nog het nodige te verbeteren valt".