Kritiek op toekomstplan Scheveningen
DEN HAAG - Geen hoogbouw aan de Scheveningse haven, geen spade de grond in voordat er een goed verkeerscirculatieplan ligt en geen eenrichtingsverkeer op de boulevard. Dat vindt de Haagse raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling en Ruimtelijke Ordening (SRO).
De SRO besprak dinsdag tijdens een acht uur durende marathonzitting de toekomstplannen voor de ontwikkeling van badplaats Scheveningen tot zogeheten ”parel aan zee”. Daaronder vallen de herontwikkeling van de haven, de herinrichting en versterking van de boulevard en het masterplan voor de hele kuststrook. De realisering van die plannen strekt zich uit over jaren en kost vele miljoenen.Bewoners en milieuorganisaties, die dinsdag inspraken, keuren de plannen voor de herinrichting van de haven af. Daar heeft wethouder M. Norder (Bouwen en Wonen) onder meer 75 meter hoge woontorens gepland. Ook zou de derde haven deels moeten worden gedempt voor parkeergelegenheid en staat het college positief tegenover de aanleg van een vierde haven met een cruiseterminal.
Om die plannen te bekostigen zouden honderden woningen extra in het havengebied, dicht bij de natuur, moeten worden gebouwd. Juist die cruciale onderdelen van de toekomstplannen stuiten op veel verzet bij bevolking en raadscommissie. Volgens hen is het nagenoeg onmogelijk een sterke visserij te combineren met wonen in het havengebied. Ook zou de nu al hoge verkeersdruk in Scheveningen door de geplande ingrepen veel te groot worden.
Wethouder Norder hield desondanks vast aan de uitgangspunten zoals die er nu liggen. Verkeerswethouder P. Smit sprak sussende woorden nadat de commissieleden hun verbazing hadden uitgesproken over het ontbreken van een goed verkeersplan. Volgens hem zal nog uitgebreid met bewoners en bedrijven worden overlegd over de verkeersafwikkeling in heel Scheveningen. Smit vindt dat deze procedure nog voldoende ruimte biedt om tot een goede en tijdige oplossing voor het nu al nijpende verkeersprobleem te komen.
Norder wees erop dat eenrichtingsverkeer op de Scheveningse boulevard absoluut noodzakelijk is om deze aantrekkelijk te maken voor toeristen. Fietsers en voetgangers krijgen meer ruimte. Daarvoor is het nodig dat een rustiger verkeersbeeld ontstaat tijdens zomerse hoogtijdagen.
Norder gaf in het openbaar toe dat de situatie onomkeerbaar zal zijn als de ingreep geen goede blijkt te zijn. „Het zal wat kosten, maar dan kunnen we bijvoorbeeld na vijf jaar altijd nog terug naar tweerichtingsverkeer.”
Op 30 januari zet de raadscommissie de bespreking van de plannen voort.