Eurlings: Begin snel met aanleg A4 Midden-Delfland
DEN HAAG - Het kabinet wil dat nog deze kabinetsperiode begonnen wordt met de aanleg van de A4 door Midden-Delfland, een stuk snelweg waarover al 55 jaar wordt gesteggeld.
Minister Eurlings (Verkeer) zei woensdag dat het kabinet „een bestuurlijke voorkeur” heeft voor aanleg van deze 7 kilometer lange snelweg tussen Delft en Schiedam/Vlaardingen boven het verbreden van de snelweg A13 tussen Den Haag en Rotterdam. Het aanleggen van de A4 leidt niet of nauwelijks tot verkeershinder, in tegenstelling tot verbreding van de A13. Daarnaast kan de aanleg van de A4 Midden-Delfland sneller worden gerealiseerd en is hij een half miljard euro goedkoper.Eurlings wees erop dat er al vijftien ministers over de aanleg van de A4 Midden-Delfland hebben gesproken. „Ik zal de laatste zijn. Heel Nederland is toe aan duidelijkheid”, aldus Eurlings.
Onder het vorige kabinet werd met alle betrokken partijen een bestuursconvenant getekend waarin vastgelegd was dat de aanleg in 2008 zou beginnen en in 2013 zou zijn afgerond. Een fout, die was ontdekt door de milieufederatie Zuid-Holland, gooide later echter roet in het eten. Decennia geleden is er al wel een dijklichaam aangelegd voor het ontbrekende stukje snelweg, maar dat is slechts in gebruik als uitlaatplaats voor honden.
Sinds 1953 spreken bestuurders al over het doortrekken van de snelweg A4 door Midden-Delfland. Het besluit tot aanleg werd al een paar keer genomen.
Werkgeversorganisatie VNO-NCW, die al jaren een lobby voert voor de A4 Midden-Delfland, is content met de voorkeur van het kabinet. Het voornemen van het kabinet moet overigens nog wel een juridische toets doorstaan.
Eurlings zegt nu brede steun te hebben van regionale bestuurders en belangenorganisaties. In 2001 en in 2006 leek dat ook het geval. De laatste keer gebeurde dat onder minister Peijs, de voorganger van Eurlings. Zij kreeg vrijwel alle partijen aan haar kant met een 641 miljoen euro kostend plan, dat voorzag in gedeeltelijk verdiepte en gedeeltelijk overkapte aanleg van de snelweg. Eurlings borduurt verder op dit plan, dat ook uitgebreide natuurontwikkeling bevat.
De gemeenten Vlaardingen en Schiedam zijn desondanks behoorlijk teleurgesteld over het kabinetsplan. Ze zijn tegen de aanleg van het stuk A4, omdat ze vrezen dat de weg geluidsoverlast veroorzaakt en dat de luchtkwaliteit zal verslechteren.