Nieuw station Apeldoorn „zet trend”
APELDOORN - Het oude stationsgebouw van Apeldoorn is grotendeels teruggebracht tot de oorspronkelijke situatie, maar voldoet toch aan alle eisen van deze tijd. Hiermee zet dit project een trend, denken de gemeente en de projectontwikkelaar.
Vrijdag wordt het nieuwe Centraal Station in Apeldoorn officieel geopend. Het uit 1876 stammende monumentale gebouw is de afgelopen jaren gerestaureerd en ingrijpend verbouwd. Het kijkt uit op een nieuw stationsplein, dat volgens de ontwerpers als „schelpachtige groene ruimte associaties oproept met de nabijgelegen Veluwe en met het beroemde plein in het Italiaanse Sienna.” Advies- en ingenieursbureau Movares speelde met projectarchitect P. van der Ree een centrale rol in de ontwikkeling en realisatie van het stationsgebied.Volgens de ontwerpers was het een aantal jaren geleden nog maar de vraag of het historische stationsgebouw nog bestaansrecht had. Er waren in Apeldoorn plannen voor nieuwbouw, maar voorstanders van behoud wezen op het historische belang van het gebouw. Het grote maatschappelijke draagvlak voor restauratie gaf de doorslag.
De ontwerpers kozen ervoor het ruim 130 jaar oude gebouw aan te passen aan de huidige eisen. „Uitgangspunt was het gebouw in grote lijnen terug te brengen tot de staat van 1876, maar ook sommige wijzigingen te accepteren”, zegt een woordvoerster van de gemeente Apeldoorn. „Zo is de dakkapel met klok uit 1912 gebleven en is de later verlengde oostvleugel teruggebracht tot de oorspronkelijke afmeting. Andere elementen zijn juist ultramodern vormgegeven, zoals de ronde glazen lift en de kiosk.” Volgens haar zijn die elementen „kleine, meubelachtige juweeltjes” die een contrast vormen met het oude gebouw.
Gezien vanaf het voorplein oogt de stationsomgeving als een „zee van ruimte”, zegt architect Van der Ree. „Die ruimte krijg je niet cadeau, die hebben we gecreëerd door een fietsenstalling met 1600 plaatsen en andere voorzieningen te realiseren in een volledig nieuwe logistieke laag onder het station. Samen met een vernieuwde reizigerstunnel is een ontsluitingsnetwerk gecreëerd op een lager gelegen niveau, zelfs onder het oude gebouw door. Alles sluit aan op het verdiepte plein, en dus is er daglicht. Sociale veiligheid en toezicht zijn hierdoor gegarandeerd.”