Binnenland

Steeds meer zorgen over ov-chipkaart

DEN HAAG (ANP) – De openbaarvervoerbedrijven zoals het GVB (Amsterdam) en de Nederlandse Spoorwegen zijn dinsdag hard op de vingers getikt. Zij stoppen daarom tot 2010 met het inzamelen van privégegevens van reizigers met de ov chipkaart.

15 January 2008 18:33Gewijzigd op 14 November 2020 05:27

De Tweede Kamer tilt zwaar aan de aanhoudende problemen met de kaart, die ook al een geliefd doelwit van hackers is geworden. Donderdag is er een ingelast debat met staatssecretaris Huizinga (verkeer).
De ov chipkaart moet in 2009 het nieuwe, landelijk geldende vervoersbewijs worden in plaats van de strippenkaart en het treinkaartje. Al enige tijd loopt er een proef in en om Rotterdam en Amsterdam.

Volgens het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), die het gebruik in Amsterdam onderzocht, handelt het GVB in strijd met de wet. Teveel privégegevens worden vastgelegd en gebruikt en daarnaast te lang bewaard en onvoldoende beveiligd.

CBP voorzitter Jacob Kohnstamm dreigde de vervoerder met hoge boetes als de wet niet wordt nageleefd. Amsterdammers kunnen volgens hem onverhoeds geconfronteerd worden met het reisgedrag van jaren.

Die boodschap kwam aan. Alle vervoerders, ook de Nederlandse Spoorwegen, stoppen tot 2010 met het inzamelen van privégegevens met de ov kaart tot er een akkoord is met de privacywaakhond over het rechtmatig gebruik van de kaart.

Commercieel directeur Boukje Buter van de NS zei wel dat de spoorwegen na 2010 de kaart wil gebruiken om bijvoorbeeld klanten te informeren over grote wegwerkzaamheden. De NS zal volgens haar secuur omgaan met de privégegevens en „niet de randjes opzoeken.”
Het CBP rapport was koren op de molen voor de oppositiepartijen in de Tweede Kamer. Het kraken van de kaart blijkt een koud kunstje.

Directeur Jeroen Kok van kaartproducent Trans Link Systems (TLS) erkende dat het ook een kwestie van tijd zal zijn voordat de nog niet ontrafelde code gekraakt wordt. Zaak is volgens hem dat de TLS met de totale beveiliging hackers een stapje voor blijft.

De Kamer vertrouwt het niet en wijdt donderdag een debat aan de problemen. GroenLinks, SP en PVV vinden het twijfelachtig of de kaart in 2009 nog wel in omloop kan komen. Zij waren dinsdag niet mals met kritiek op staatssecretaris Huizinga, die een onderzoek door TNO in opdracht van Trans Link wil afwachten.

Zij schreef dinsdag de Kamer dat zij TLS vragen heeft gesteld over de risico’s. Die antwoorden wil zij wel laten toetsen. SP Kamerlid Emile Roemer deed daar schamper over. Van een eigen onderzoek is volgens hem geen sprake.
Maar de drie regeringspartijen CDA, PvdA en Huizinga’s eigen ChristenUnie vallen haar niet af. Volgens CDA’er Jan Mastwijk heeft de Kamer zelf enkele jaren geleden de verantwoordelijkheid voor de ov chipkaart bij de bedrijven gelegd. De problemen van nu zijn daarom niet de schuld van Huizinga. „Zij is niet de regisseur van de problemen”, aldus PvdA’ster Lia Roefs.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer