Kindercampagne voor omgaan met mobieltje
ALKMAAR - De nieuwe landelijke campagne ”Pimpjefoon!” gaat kinderen voorlichten hoe ze verantwoord kunnen omgaan met hun mobiele telefoon. De actie, een initiatief van de Stichting De Kinderconsument, gaat vrijdag van start.
Steeds meer jongeren krijgen een mobiel. Zo heeft in Nederland bijna driekwart van de tienjarigen inmiddels een eigen mobieltje. Brugklassers hebben bijna allemaal een mobieltje.Daarom vindt de stichting het nodig kinderen bewust te maken van de voor- en nadelen van hun telefoon. De actie is gericht op kinderen tussen de 9 en de 12 jaar. De kinderen zelf, maar ook hun ouders en leerkrachten, kunnen vanaf morgen terecht op een website waar ze onder meer een quiz kunnen spelen en een lespakket kunnen aanvragen.
Als start van de landelijke campagne overhandigt de burgemeester van Schagen morgenochtend aan leerlingen van een openbare basisschool het eerste Pimpjefoon!-lespakket. In zo’n les moeten de kinderen elkaar vragen stellen over waarom ze een telefoon hebben en wat ze ermee doen. Ook komt in een les naar voren wat kinderen kunnen doen als ze vervelende sms’jes krijgen of ongewenst worden gefilmd met een mobieltje. Daarnaast krijgen de leerlingen tips om van geldverslindende sms’jes of ringtones af te komen.
Onderdeel van de campagne is ook het verzamelen oude mobieltjes door kinderen. Deze worden verzameld om kinderen met de ziekte van Duchenne te helpen. Voor ieder ingezameld mobieltje krijgen deze kinderen met een spierziekte 3,50 euro. Geschat wordt dat er in Nederland inmiddels zo’n 15 miljoen ongebruikte mobieltjes zijn.