„School cijfert te hoog”
AMSTERDAM - Scholen trekken de examenresultaten van hun leerlingen op door hoge cijfers voor de schoolexamens uit te delen.
Dat stelt Elsevier op grond van zijn jaarlijkse scholenonderzoek, waarvan de resultaten deze week in het tijdschrift gepresenteerd worden.Als de gemiddelde resultaten van leerlingen tijdens het schoolonderzoek of schoolexamen hoger liggen dan tijdens het centraal schriftelijk examen waarvan de opgaven niet door de school zelf worden gemaakt, proberen de scholen het eindresultaat omhoog te krijgen, stelt Elsevier. Met name in het vwo gebeurt dat. Voor het eindresultaat telt zowel het schoolexamen als het centraal examen mee.
Volgens Elsevier zijn er dertig middelbare scholen die leerlingen bij het schoolexamen minstens 1 punt hoger laten scoren dan bij het centraal schriftelijk examen. Daar zijn veel scholen bij met een hoog percentage achterstandsleerlingen.
Het grootste verschil is gemeten bij het vmbo op scholengemeenschap Panta Rhei in Amstelveen, waar leerlingen 1,8 punt meer kregen. De eindexamenkandidaten havo van het Islamitisch College in Amsterdam scoren 1,5 punt hoger op hun schoolexamen dan op het centraal examen. Ook het Van Lodensteincollege staat in de top 5 van scholen met het grootste verschil. Het gaat daarbij om de basisberoepsgerichte leerweg van het vmbo op de vestigingen in Kesteren en Hoevelaken.
Elsevier verrichtte het onderzoek aan de hand van cijfers die de onderwijsinspectie heeft verstrekt. „De examenpraktijk laat de scholen ruimte voor gemarchandeer”, concludeert het blad. „Er zijn alvast twee remedies tegen gesjoemel: vermelding van beide cijfers op het diploma én de eis dat beide voldoende zijn.”
Twee Zeeuwse scholen, de Christelijke Scholengemeenschap Walcheren in Middelburg en het Calvijn College in Goes, behoren zowel op havo- als vwo-niveau tot de beste scholen van Nederland, stelt Elsevier.
Net als voorgaande jaren eindigden ook het gymnasium van de Trevianum scholengroep in Sittard en het basisberoepsgerichte vmbo van het Almere College hoog. Ook De Lage Waard in Papendrecht, St.-Canisius in Almelo en Were Di in Valkenswaard stonden al eerder in de hoogste regionen.
Alle scholen zijn beoordeeld op de doorstroom in de onderbouw, het aantal leerlingen dat na de derde klas zonder vertraging het diploma behaalt en het gemiddeld eindexamencijfer. Voor het eerst heeft Elsevier dit jaar naar het verschil tussen schoolexamen en centraal examen gekeken en ook naar de prestaties over drie jaar (2004-2006) gemiddeld.