Binnenland

Consumentenbond opent zorglijn

Wie vastloopt in bepaalde delen van de zorg, kan met zijn klachten terecht bij de Consumentenbond. De organisatie maakte zaterdag bekend dat zij daarvoor een telefonisch meldpunt heeft geopend.

ANP
30 September 2002 08:39Gewijzigd op 13 November 2020 23:50

De bond roept mensen op zich te melden als ze bij het regelen van bijvoorbeeld thuiszorg, een hulpmiddel of een noodzakelijke aanpassing aan het huis van het kastje naar de muur worden gestuurd.

Er is nu veel aandacht voor wachtlijsten en de problemen van artsen, ziekenhuizen en verzekeraars, maar de individuele problemen van patiënten blijven onderbelicht, stelt de consumentenorganisatie. Mensen met een ziekte of handicap lopen tegen allerlei beperkende regels aan, die gemeenten, zorgverzekeraars en andere instanties in de gezondheidszorg hen opleggen.

De bond heeft gesproken met diverse patiëntenverenigingen. Daaruit blijkt dat het regelen van een noodzakelijke aanpassing aan het huis veel papierwerk, geduld en doorzettingsvermogen vergt.

Uit de telefoontjes die binnenkomen en de eigen inventarisatie, stelt de bond een lijst samen van de grootste zorgfrustraties en mogelijke oplossingen voor de frustraties. Het boekwerk gaat naar de politiek. Het telefoonnummer is 070-4454400.

Met de campagne wil de bond bereiken dat de instanties die gaan over het toekennen van zorg, zoals de zorgverzekeraars, de gemeenten en de Regionale Indicatie Organen (RIO) voor de Algemene wet bijzondere ziektekosten (AWBZ), zich flexibeler opstellen naar de consument. Bovendien streeft de Consumentenbond onder meer naar één loket waar de consument terecht kan met de zorgaanvragen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer