Minister opent ondergronds NS-station
Minister De Boer van Verkeer en Waterstaat opent zaterdag in het Brabantse Best een ondergronds NS-station. Het maakt onderdeel uit van een nieuw tunnelcomplex dat is aangelegd gelijktijdig met de verdubbeling van de bestaande sporen tussen Boxtel en Eindhoven tot vier.
Het project in Best vergde een investering van 364 miljoen euro.
De spoorlijn loopt dwars door Best. Aanvankelijk was het de bedoeling om in het kader van de uitbreiding de baan aan te leggen op een enkele meters hoge dijk. Een tunnel zou veel te duur zijn, zo was berekend. Inwoners van Best waren daar echter mordicus tegen. Dankzij een nieuwe bouwmethode kon de kostprijs fors naar beneden. Een resterend tekort van 32 miljoen euro is voor de helft bijgepast door de toenmalige minister Jorritsma. De rest is op tafel gelegd door de gemeente, de provincie en de regio.
Die nieuwe bouwmethode houdt in dat de tunnelwanden met speciaal folie zijn beschermd tegen het grondwater. Rijkswaterstaat gebruikt dat materiaal al langer bij de aanleg van tunnels in het wegennet. In Best is het nu voor het eerst toegepast in een spoortunnel.