Binnenland

Nieuw Vredenburg: Violen na bouwvakkers

UTRECHT (ANP) - Op het podium waar Janine Jansen over een week Sjostakovitsj’ tweede vioolconcert ten gehore zal brengen, weerklinken nu nog timmergeluiden. In Leidsche Rijn wordt momenteel het tijdelijke muziekcentrum Vredenburg gebouwd, omdat de originele concertzaal bij Hoog-Catherijne pas in 2011 weer te gebruiken is.

3 December 2007 08:42Gewijzigd op 14 November 2020 05:20

Dick te Winkel, adjunct-directeur van Vredenburg, neemt een kijkje achter de coulissen. „Ik heb echt grenzeloos respect voor deze mannen. Zij stampen in negen maanden tijd een complete concertzaal uit de grond.”Het oude muziekcentrum Vredenburg wordt gesloopt. Het stationsgebied van Utrecht wordt opnieuw ingericht en op de plek van Vredenburg moet het Muziekpaleis herrijzen. Het gebouw moet in 2011 klaar zijn. „We stonden voor een moeilijke keus. Moesten we vier tot vijf jaar uit de lucht of gingen we op zoek naar een plek waar we de concerten konden laten doorgaan.”

Uiteindelijk werd er gekozen voor een totaal nieuwe locatie naast de A2 in de Vinex-locatie Leidsche Rijn vlak bij Utrecht. Te Winkel vertelt dat de plek waar nu een groot rood gebouw staat negen maanden geleden een grote desolate vlakte was. „Er was hier helemaal niets. De eerste aansluiting op het riool zat 600 meter verderop en er waren bijvoorbeeld ook geen telefoon- en elektriciteitsleidingen. De bushaltes bijvoorbeeld worden nu nog aangelegd.”

Dagelijks zijn ongeveer zeventig werklieden op de bouwplaats aan het werk. Projectleider Ronald Fiolet vertelt dat er door de tijdsdruk op een totaal andere manier wordt gewerkt dan bij een normaal bouwproject. „Normaal gezien neemt een schilder of een elektricien een eigen steiger mee en gaan ze na elkaar aan het werk. Wij hebben een megasteiger neergezet vanwaar iedereen zijn werk doet. Deze steiger werd in twaalf trailers aangevoerd.”

Serieuze tegenslagen waren er tot nu toe niet, het bleef bij klein leed. „Hier gebeurt op grote schaal wat er thuis ook gebeurt als je de keuken verbouwt. Dan komt er ook wel eens wat water door een plafonnetje heen.”

In Vredenburg Leidsche Rijn zijn wel wat meer bouwmaterialen gebruikt dan tijdens een huis-tuin-en-keukenverbouwing. Er werden meer dan 7300 gipsplaten verwerkt en er werd 38 kilometer profielstrips gebruikt. Een en ander werd aan elkaar bevestigd met 320.000 schroeven. Voor de isolering van het gebouw was 7700 vierkante meter isolatiemateriaal nodig.

Maar het meest cruciaal voor een concertgebouw is de akoestiek. Daarvoor huurde Vredenburg akoestisch adviseur Renz van Luxemburg in. „Er moest hier niet alleen gewerkt worden aan de kwaliteit van het geluid, maar ook aan het buiten houden van geluid. De concertzaal ligt hemelsbreed gezien 50 meter van de snelweg. Het is uiteraard niet de bedoeling dat mensen tijdens een concert de auto’s voorbij horen razen.”

Belangrijk voor een goede akoestiek zijn nagalm en helderheid; factoren die worden bepaald door de grootte van de zaal en de hoeveelheid mensen. „Mensen absorberen geluid.” Van Luxemburg heeft zelf een aantal instrumenten in handen om het geluid te beïnvloeden. „Aan het plafond hangen bijvoorbeeld reflectoren, grote platen. Hiermee kunnen we het geluid sturen.” Bij een popconcert worden doeken naar beneden gelaten om nagalm te voorkomen.

De akoestiek van het oude Vredenburg is wereldberoemd, vertelt Te Winkel. „Het is spannend of we onze reputatie in Vredenburg Leidsche Rijn ook kunnen waarmaken.” Een paar dagen voor de opening is er een proefconcert. Tot dat moment is de akoestiek alleen getest met computermodellen. Te Winkel maakt zich geen zorgen, zegt hij als hij op het podium staat en in zijn handen klapt. „Dit voelt gewoon goed.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer