Staking Frankrijk houdt aan
PARIJS - De gevolgen van de stakingen in het Franse openbaar vervoer waren donderdag minder ernstig dan de dag ervoor. Dat stelt zowel het spoorwegbedrijf SNCF als het gemeentelijke vervoersbedrijf van Parijs. Ook vrijdagmorgen moesten forenzen lopend, fietsend of skatend naar hun werk.
Volgens de SNCF reden 150 van de 700 treinen, vergeleken met slechts 90 woensdag. In Parijs lagen drie metrolijnen stil, op de negen andere lijnen viel gemiddeld 80 procent van de ritten uit. Het aantal werkweigeraars was op de tweede dag gedaald tot 43 procent van de werknemers, tegen 60 procent op de eerste dag.Ondanks het feit dat er donderdag meer treinen, bussen en metro’s reden, ontstonden er opnieuw lange files in het land. Vooral in Parijs waren veel opstoppingen.
Ook in Duitsland wordt gestaakt vrijdagmorgen door. De Deutsche Bahn is een advertentiecampagne begonnen, gericht op de voorzitter van de Duitse vakbond GDL. Paginagrote advertenties in kranten hebben als tekst: „Stop deze waanzin, meneer Schnell!!”
Autofabrikant Audi heeft gisteren bij meerdere fabrieken werknemers naar huis gestuurd omdat twee treinen die onderdelen aanvoerden uit Slowakije ernstige vertraging hadden.
De door de machinistenvakbond GDL georganiseerde staking ging gisterochtend om 02.00 uur in en zou ten minste 48 uur duren. Deutsche Bahn zei dat in het oosten van Duitsland, waar de GDL het sterkst is, slechts een op de tien regionale treinen rijdt. Van de exprestreinen rijdt wel twee derde op schema.
Met de staking voert de GDL de druk op Deutsche Bahn op. Vorige week werd het goederenvervoer al stilgelegd, daarvoor werd het forensenverkeer getroffen. De machinisten eisen al maandenlang een forse loonsverhoging en verkorting van de arbeidstijden. Eerder wees hun bond een loonsverhoging van 4,5 procent af die Deutsche Bahn was overeengekomen met twee algemenere spoorwegvakbonden.
In Frankrijk lijkt een einde aan de crisis in zicht, nu president Sarkozy een aanbod van de vakbonden om terug te keren naar de onderhandelingstafel heeft aanvaard. De machtige vakbond CGT heeft voorgesteld dat er per bedrijf onderhandelingen zullen plaatsvinden, in aanwezigheid van een vertegenwoordiger van de overheid. Woensdagavond maakte Sarkozy duidelijk dat hij wil dat de stakingen „zo snel mogelijk” worden beëindigd, maar hij zei ook dat er over de kern van zijn hervormingsplannen niet onderhandeld kan worden.
De stakingen vormen het eerste grote protest van de vakbonden tegen de moderniseringsplannen van Sarkozy, die zes maanden geleden aan de macht kwam. De president wil dat iedereen pas na veertig jaar dienstverband in aanmerking komt voor een volledig pensioen, in plaats van de huidige regeling, waarbij werknemers in bepaalde sectoren zoals de transport- en de energiesector al na 37,5 dienstjaren recht hebben op een volledig pensioen.
„Ik geloof oprecht dat we hier met opgeheven hoofd uit kunnen komen”, zei minister van Sociale Zaken Bertrand donderdag op radiozender RMC. Volgens de minister is er ruimte voor onderhandelingen over „heel precieze” en „heel concrete” kwesties, zonder dat de essentie van de hervormingen wordt aangetast.
Sarkozy’s oproep om snel een einde te maken aan de staking in Frankrijk lijkt te betekenen dat hij niet wil dat zijn hervormingen in het water vallen of dat de stakingen zich uitbreiden. Het zal echter moeilijk worden om de vakbonden tot onderhandelingen te verleiden en tegelijk vast te blijven houden aan de hervormingsplannen. Het hoofd van de Arbeidersbond, Jean-Claude Mailly, zei woensdagavond dat „alles bespreekbaar moet zijn.”