Kamer bezorgd over uitstel kilometerheffing
DEN HAAG (ANP) – De Tweede Kamer wil opheldering van minister Eurlings van Verkeer over het mogelijke uitstel van de kilometerheffing. In een notitie die het kabinet vrijdag bespreekt, wordt geopperd de maatregel pas in 2016 landelijk in te voeren. Volgens het regeerakkoord zou al in deze kabinetsperiode een begin worden gemaakt met een kilometerheffing.
De Kamer eiste donderdag onder aanvoering van GroenLinks–leider Halsema een spoeddebat met Eurlings. Wanneer dat plaatsvindt is dat nog niet duidelijk. Door de overvolle agenda van de Kamer kon Kamervoorzitter Verbeet donderdag nog geen tijdstip plannen.Volgens de notitie van Eurlings, die donderdag uitlekte in De Telegraaf, is volledige invoering van de kilometerheffing voor 2016 onbetaalbaar en dus onhaalbaar. In het regeerakkoord staat dat al voor 2011 een „uitvoerbare, betekenisvolle en onomkeerbare stap" moet worden genomen naar een heffing, die bedoeld is om de almaar toenemende files terug te dringen.
Volgens het stuk zijn er verschillende opties. Daartoe behoren het eerst invoeren van een kilometerheffing voor alleen vrachtwagens, het tijdelijk introduceren van een spitsheffing of het belonen van het ’spitsmijden’.
Halsema noemde het mogelijk uitstellen van de landelijke heffing schandalig en in strijd met het regeerakkkoord. „Het heeft er alle schijn van dat rekeningrijden voor de zoveelste keer politiek gesaboteerd wordt", zei ze. VVD, D66, PVV en SP steunden haar verzoek om een spoeddebat.
Over vormen van rekeningrijden wordt al decennia gesproken in Nederland. Tot dusver is het niet gelukt concrete stappen te zetten. Het huidige kabinet heeft aangekondigd daar wel mee te komen. Eurlings zou eind deze maand zijn plannen presenteren. In Duitsland en Londen bestaan al vormen van wegbeprijzing. Halsema noemt het dan ook onbestaanbaar dat dat in Nederland niet zou kunnen.
CDA–minister Eurlings hecht veel waarde aan draagvlak voor zijn plannen. Daarom is er regelmatig overleg met een klankbordgroep van werkgeversorganisaties, ANWB, de transportbranche en de milieubeweging. Deze groep is de opvolger van de commissie–Nouwen, die in 2005 adviseerde in 2012 een variabele kilometerprijs (naar tijd, plaats en milieukenmerken van de auto) in te voeren.
In een donderdag gepresenteerd advies pleit de klankbordgroep voor experimenten met een soort spitsheffing rond Amsterdam en het belonen van forenzen die de spits mijden. Met de spitsheffing zou de introductie van de kilometerheffing naar voren kunnen worden gehaald, zei Loek Hermans van MKB Nederland, die voorzitter is van de klankbordgroep.
Met spitsmijden zou een geslaagde proef in het woonwerkverkeer tussen Den Haag en Zoetermeer van vorig jaar een vervolg moeten krijgen.