Binnenland

Reizigers klagen 4000 keer over ov–chipkaart

ROTTERDAM (ANP) – Reizigers in Rotterdam hebben de afgelopen vier maanden ruim 4000 keer geklaagd over de ov–chipkaart. De problemen met het nieuwe vervoersbewijs doen zich al maandenlang vrijwel onverminderd voor, stelt dinsdag gemeenteraadslid Arno Bonte van GroenLinks.

13 November 2007 14:06Gewijzigd op 14 November 2020 05:16

De partij verzamelde de ergernissen in een zwartboek. Dit stuurt Bonte dinsdag op naar staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat. Hiermee wil hij een waarschuwing afgeven. „Zorg eerst dat de zaken in Rotterdam op orde zijn, voordat je de chipkaart uitrolt naar de rest van Nederland".De Tweede Kamer debatteert dinsdagavond met Huizinga over het nieuwe vervoersbewijs. Het GroenLinks Tweede Kamerlid Wijnand Duyvendak pleit ervoor om de strippenkaart niet zoals gepland op 1 januari 2009 af te schaffen. „De chipkaart moet zichzelf bewijzen omdat hij beter is. Het is een slecht plan om hem rücksichtlos door de strot van mensen drukken", aldus de parlementariër.

Vervoerder RET heeft de zaakjes niet op orde, concludeert de politicus. Bonte: „In vier maanden tijd is nauwelijks iets verbeterd". De meeste klachten gaan over het in– en uitchecken. Apparatuur in vooral bussen en trams werken niet naar behoren, waardoor het extra kosten oplevert.

Op twee staan de oplaadmachines. Als de kaart er bij het opladen te snel uit de machine wordt uitgehaald, is het geld wel van de bankrekening geschreven maar staat het niet op de chipkaart. Ook hebben veel reizigers moeite met de gestegen prijzen. „Mensen zijn soms voor de helft duurder uit". In politiek Den Haag is afgesproken dat de ov chipkaart per saldo niet duurder mag zijn.

Het draagvlak voor de chipkaart brokkelt volgens Bonte af. „Veel mensen hebben het geprobeerd, maar zijn weer overgestapt op de aloude strippenkaart".

Op enkele punten is het systeem wel verbeterd, zo blijkt uit het zwartboek. Haperende poortjes, deurtjes die in het gezicht dichtslaan en ’files’ zijn afgenomen. Maar rolstoelgebruikers en ouders met kinderwagens hebben nog geregeld moeite een poortje zonder problemen door te komen.

Bij de RET zijn de problemen bekend. De oplossingen liggen er, zei een woordvoerder. De vervoerder belooft voor begin januari de soft– en hardware aan te passen. Verder is het een kwestie van gewenning, legt hij uit. Reizigers moeten leren omgaan met het in– en uitchecken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer