Binnenland

Reiziger meer tevreden over NS

UTRECHT (ANP) – Steeds meer klanten van de Nederlandse Spoorwegen zijn tevreden over de mate waarin treinen op tijd rijden. In het derde kwartaal van dit jaar gaf 51 procent van de reizigers het bedrijf een 7 of hoger voor punctualiteit. Dat is de hoogste waardering in jaren.

12 October 2007 14:37Gewijzigd op 14 November 2020 05:11
UTRECHT - Ruim 70 procent van de reizigers geeft de NS een algemene beoordeling van een 7 of hoger. Foto ANP
UTRECHT - Ruim 70 procent van de reizigers geeft de NS een algemene beoordeling van een 7 of hoger. Foto ANP

Het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) bracht de klanttevredenheidscijfers vrijdag naar buiten. Het Locov noemt de toename van het aantal klanten dat tevreden is over de stiptheid van treinen opvallend. De adviesorganisatie, waarin onder meer Rover, ANWB en Consumentenbond actief zijn, vermoedt dat de invoering van de drastisch aangepaste dienstregeling na een gewenningsperiode haar vruchten afwerpt.Ieder kwartaal laten NS, het ministerie van Verkeer en Waterstaat en het Locov de tevredenheid van NS–klanten onderzoeken. Uit het meest recente onderzoek blijkt dat de treinreizigers meer tevreden zijn over vrijwel alle aspecten die onderwerp van onderzoek zijn.

Over de maanden juli, augustus en september gaf 74 procent van de reizigers NS een algemene beoordeling van een 7 of hoger. Dat was ook het beste rapportcijfer sinds lange tijd.

NS scoort overigens traditiegetrouw het beste in het derde kwartaal. „Door de vakanties zijn er minder reizigers, en in de zomer veroorzaakt het weer zelden problemen", verklaart het Locov.

Directeur Jacques Huberts van NS Reizigers is blij met de goede resultaten van het nieuwste klanttevredenheidsonderzoek. „Ondanks de forse reizigersgroei, blijkt dat we het onze klanten nog steeds meer naar de zin maken”, constateert hij. „We gaan door op de ingeslagen weg van kwaliteitsverbetering, hoewel de grenzen van de capaciteit op het Nederlandse spoorwegnet in zicht zijn. Om te voorkomen dat dit het klantoordeel negatief gaat beïnvloeden, is snel investeren in de uitbreiding van het spoorwegnet noodzakelijk”.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer