Leraren: Inspectie drukt vernieuwing door
UTRECHT (ANP) – De Inspectie van het Onderwijs is de grote propagandist van wat het Nieuwe Leren is gaan heten. Scholen staan onder druk van de inspectie om in groepen en niet klassikaal les te geven. Vaak gaan schoolbestuurders voor die druk overstag.
Die kritiek klonk donderdag tijdens de derde bijeenkomst van de parlementaire onderzoekscommissie onderwijsvernieuwingen in Utrecht. „Als je frontaal voor de klas staat er kijkt iemand van de inspectie mee, dan moet je dat wel later uitleggen", zei Henk Willigenburg, leraar Nederlands van het Heerenlanden College in Leerdam, die al 32 jaar in het vak zit.De commissie besloot haar toernee door het land in het Liefland College in Utrecht. Ongeveer tachtig mensen, voornamelijk leraren, kwamen opdagen. De basisvorming, Tweede Fase, de invoering van het vmbo en het Nieuwe Leren kwamen aan de orde.
De kritiek op het onderwijs gaat soms zo ver dat ouders hun kinderen van school halen en zelf maar gaan lesgeven. Een actie die in Nederland maar zelden wordt uitgevoerd. Claartje Caron, moeder van vier kinderen, deed het. Ze zag haar kritiek op het onderwijs bevestigd, maar was anderzijds onder de indruk van ernst en het enthousiasme van de leraren.
Tijdens de drie regionale bijeenkomsten konden mensen uit het onderwijs hun verhaal doen. Na de sessies in Meppel, Eindhoven en Utrecht houdt de commissie openbare hoorzittingen. Politici die de afgelopen twintig jaar betrokken waren bij de besluitvorming over vernieuwingen, zullen dan worden verhoord.
In de afgelopen maanden heeft de commissie ook zes scholen bezocht. De leden spraken met bestuurders, leraren en leerlingen. „We willen ons niet opsluiten in Den Haag met papier en deskundigen, maar ook zelf naar de praktijk kijken", liet commissievoorzitter Jeroen Dijsselbloem weten.
Het eindrapport van de commissie moet in januari klaar zijn, heeft hij zich voorgenomen. „Het is belangrijk dat het tempo erin blijft. Het gevoel van urgentie rond het onderwijs vraagt daarom. De commissie hoopt ook te kunnen bijdragen aan het doorbreken van de sfeer van malaise die rond het Nederlandse onderwijs hangt."
In Utrecht was ook een leerling aanwezig. Ze heeft het op school niet erg naar haar zin en zeker geen hoge pet op van leraren. „Zo lang de leerling maar rustig is, kan de leraar rusten." De dertienjarige vond het boekje met grammatica, dat ze de bijeenkomst voorhield, veel te dun.