Leiden kiest niet voor rails op RijnGouwelijn
LEIDEN - Tramrails op de Hooigracht/Langegracht in Leiden worden niet uitgesloten, maar komen er pas als een busverbinding succesvol is gebleken.
Dat blijft na een interpellatiedebat dinsdagavond over de RijnGouwelijn het standpunt van de Leidse gemeenteraad. D66 en VVD hadden dit debat aangevraagd, nu Gedeputeerde Staten hebben aangekondigd gebruik te maken van hun doorzettingsmacht.Leiden wil wel een tram, maar pas als er een rondweg is aangelegd en er via een systeem met busbanen is bewezen dat genoeg reizigers gebruikmaken van de verbinding van Gouda naar de kust. De tram zou dan ook een ander tracé krijgen dan de provincie nu wil, namelijk niet via de Breestraat maar over de Hooigracht.
De politici Van Meenen (D66) en Flippo (CDA) wilden gisteren van iedere fractie weten of het Gemeentelijk Verkeer- en VervoersPlan (GVVP) ruimte laat voor rails op de Hooigracht. De oppositiepartijen zijn van mening dat rails op de Hooigracht/ Langegracht zijn uitgesloten. De coalitiepartijen (PvdA, SP, GroenLinks en ChristenUnie) bleven echter achter het GVVP staan. Hiermee is een snelle oplossing voor het conflict met de provincie niet dichterbij gekomen. De SP stelde zelfs onomwonden dat het bussysteem bedoeld is om de RijnGouwelijn op een slimme manier tegen te houden.
De ChristenUnie stelde voor een mediator in te huren. Die zou de discussie moeten terugbrengen naar de inhoud. „De RijnGouwelijn is een doel op zich geworden in plaats van een middel.”
Ook wethouder Steegh vindt dat de provincie niet moet focussen op de techniek, maar op het probleem. Hij zal vrijdag namens Leiden gaan inspreken bij de commissievergadering van de provincie.